Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rolig. Kristian Thulesen Dahl kan tillade sig at ligne en venlig mand, der sætter sig ned og lytter. Der er ingen angrebslyst, ingen udfald mod fremmede eller forurettelse over en tabt national homogenitet.
Foto: DF

Rolig. Kristian Thulesen Dahl kan tillade sig at ligne en venlig mand, der sætter sig ned og lytter. Der er ingen angrebslyst, ingen udfald mod fremmede eller forurettelse over en tabt national homogenitet.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DF viser overskud og selvtilfredshed med genial valgplakat

Thulesen Dahl agerer den stille og trygge mand, blottet for angrebslyst

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan ser en ægte vælgermagnet ud. Et varmt blik fra en mand med spinkle blottede arme; det er så afvæbnende, som det kan blive, uden at være ren hundehvalp. Den står på sommer, ro og orden med opknappet polotrøje, let slidte cowboybukser og en blød trøje hængende over ryggen.

Med denne afslappede fritidsbeklædning, der måske signalerede øvre middelklasse i 1980’erne, men i dag er allemandseje og går lige så godt på Rungsted Havn som på Hjallerup Marked, taler Kristian Thulesen Dahls beklædning med den bredest tænkelige appel.

Han er ikke den fjerne djøf’er i jakkesæt. Han er bare en pæn mand af folket.

Det var et genialt træk i sin tid at sætte denne saglighedens persona i front for partiet frem for den indignationens rolle, som Pia Kjærsgaard udfylder. Den form er simpelthen mere spiselig for alle de vælgere, der ikke ønsker sig opgør og ballade, men blot ønsker »tryghed og tillid«, som der står nederst på plakaten – og med skråskrift: »det ér muligt«.

Ingen angrebslyst

Hvis ret skal være ret, er det her ikke en valgplakat. Valgplakater bliver først sat op, efter at valget er udskrevet, og denne her er en forløber, en kampagneplakat, som blev sat op i maj. Men dens klare kommunikation skal ikke glemmes. Den kan lige det, som DF gør så overlegent for tiden: ikke en skid.

Man sætter sig ned og bare glæder sig over, at vælgerne vælter over til én fra de gamle partier, uden at man længere behøver at løfte en finger. Denne plakat handler ikke direkte om at stå for noget, den handler om, at man er fravalget. Man forstår det lille drag af selvtilfredshed i Thulesen Dahls sammenbidt indadvendte smil.

LÆS ANMELDELSE

Plakatens genistreg er, at den fremhæver DF’s styrkeposition. Alt det, som Dansk Folkeparti står for, behøver man ikke længere at nævne.

Han kan tillade sig at ligne en venlig mand, der sætter sig ned og lytter. Der er ingen angrebslyst, ingen udfald mod fremmede eller forurettelse over en tabt national homogenitet.

Man ved hvad DF står for

DF er så rendyrket et holdningsparti, at de ikke behøver at fortælle noget. Det indforståede slogan ’Du ved, hvad vi står for’ giver således kun mening, fordi man ikke længere er sikker på, hvad de gamle partier står for. Og det er det, der er pointen.

LÆS ANMELDELSE

Alle dem, der har haft ansvar for realpolitikken og har indgået kompromiser i det daglige politisk arbejde, er ikke længere til at stole på, siger den.

DF ved du, hvad står for. Det er klar og selvbevidst kommunikation.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden