Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Liste B både fascinerer og bringer velbehag på bedste banale vis

Radikale Venstre fortæller intet andet end det mest banale. Bla. at radikale vælgere er pæne mennesker.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Op til forrige folketingsvalg i 2011 lå det daværende partiboss Margrethe Vestager stærkt på sinde at fortælle sine landsmænd, at i hendes parti lyttede man til snart sagt alle grupper i det danske samfund.

Blandt andet forløbet omkring lærernes arbejdstid i foråret 2013 demonstrerede, at det måske var så som så med lydhørheden, så nu er man – også i forlængelse af Vestagers exit til EU’s topledelse – gået i gang med en ny såkaldt brandingkampagne. Og denne gang skal den slå fast, at husmændenes gamle parti går op i mennesker.

LÆS ANMELDELSE

Radikale Venstre viser os i løbet af de par minutter, filmen varer, en hulens bunke billeder af mennesker i alle aldre – først en silhuet af en gravid mave, dernæst en baby, og så bliver individerne ældre og ældre for at illustrere den pointe, at de kommende og nuværende generationer står på skuldrene af dem, som kom før dem.

Visuelt spiller ansigts-antologien helt klart på de to bortløbne 10cc’ere Kevin Godley og Lol Cremes skelsættende musikvideo ’Cry’ fra 1985, der også lod ansigter glide over i hinanden og derved skabte et forløb af udtryk.

Og for danskere har videoen også den pointe, at man hen mod slutningen kan more sig med at genkende et par af partiets mest ikoniske skikkelser fra førhen: Niels Helveg Petersen, Lone Dybkjær, Marianne Jelved med flere.

Hypnotisk rolig strøm af menneskelige ansigter

Med sit budskab ’Det handler om mennesker’ fremsagt med Morten Østergaards milde røst bevæger partiet sig ud i den kategori af politisk kommunikation, salig Svend Auken omtalte som værende lig med ’æblekage med flødeskum’. Det kan ingen nemlig have noget imod, og de fleste kan til og med vældig godt lide denne dessert.

Man aner også violinerne og teksten til Barbara Streisands musicalhit ’People’, som også kun de allerfærreste ikke nærer en vis veneration for.

Ved at kommunikere brand og slagord frem for politisk vision undviger man også behændigt at dreje vælgernes tanker i retning af, at Radikale Venstre objektivt set er et borgerligt parti, bortset fra på miljø- og indvandringsområdet.

LÆS ANMELDELSE

Håndværksmæssigt kan man ikke sætte en finger på ’Det handler om mennesker’-filmen.

Det er et fermt stykke visuel kommunikation, der med sin hypnotisk rolige strøm af menneskelige ansigter – der hver især fortæller en ukendt historie – fascinerer og bringer velbehag, men så til gengæld ikke rigtig fortæller andet end det mest banale: Intet menneske er en ø, nutiden og fremtiden er et produkt af fortiden, og radikale er pæne mennesker.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden