Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Profiler. Foruden Lars Trier Mogensen (tv.) har Føljeton blandt andet tilknyttet (fra venstre) den tidligere Politiken-skribent Oliver Stilling, den tidligere Information-redaktør Nikolai Thyssen og skribenten Lasse Lavrsen, som senest har været ansat på Jyllands-Posten.
Foto: Arkivfotos: PR/ Astrid Dalum/,Sofia Wraber

Profiler. Foruden Lars Trier Mogensen (tv.) har Føljeton blandt andet tilknyttet (fra venstre) den tidligere Politiken-skribent Oliver Stilling, den tidligere Information-redaktør Nikolai Thyssen og skribenten Lasse Lavrsen, som senest har været ansat på Jyllands-Posten.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt medie dropper både papir og net

Fremtiden ligger på mobilen, ræsonnerer debattøren Lars Trier Mogensen, der bliver chefredaktør og medejer af det nye ambitiøse medie Føljeton.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så meget som 4,4 millioner kr. fra Kulturstyrelsens Innovationspulje og dertil godt 3 millioner fra øvrige investorer.

Sådan kommer det nye mobile magasin Føljeton fra start, når det begynder at udkomme i løbet af efteråret.

Det bliver Lars Trier Mogensen, 40-årig debattør og vært for Radio24syvs ’Det røde felt’, der bliver chefredaktør for Føljeton, der indtil videre har knyttet navne som Oliver Stilling, Lasse Lavrsen, Johannes Wehner og Nikolai Thyssen til redaktionen, og som indtil videre kommer til at bo på et lille loft på Refshaleøen i København.

Føljeton vil ramme de yngre læsere

»Vi kommer til at fokusere på det, vi selv opfatter som interessante opbrud i tiden«, siger Lars Trier Mogensen. »Den politik, der mobiliserer folk og forstyrrer business as usual, den økonomi, der kortslutter vante forestillinger«.

Føljeton udkommer som mobilmedie og altså hverken på papir eller som konventionelt netmedie. Ideen er, at nye emner gradvis fortrænger de gamle i en serie af fortløbende føljetoner.

Weekendavisen har været nævnt som inspiration for Føljetons linje og niveau, men Lars Trier Mogensen mener nok, at Føljetons temperament bliver et andet:

»Og ikke mindst prøver vi at ramme en målgruppe, der er væsentligt yngre«, siger han. »Typisk studerende på videregående uddannelser. Jeg har det selv sådan i løbet af en dag, at jeg tjekker min mobil konstant for at få de seneste breaking news, men alligevel sidder jeg om aftenen med en fornemmelse af sult efter noget rigtig åndelig føde i stedet for de tomme kalorier, der kun lige formår at stille den mest akutte sult. Det er små fixes af tomme kalorier«.

50 kroner om måneden – cirka

Den nye chefredaktør og mediemedejer skønner, at et månedligt abonnement på Føljeton kommer til at koste 50 kr., og han er overbevist om, at der findes et vakuum, der står klar til at blive fyldt:

»Der er et misforhold mellem en yngre befolkning, der bliver bedre og bedre uddannet, samtidig med at deres abonnementer på de gamle medier styrtdykker, hvis de overhovedet er kommet i gang med at abonnere. Det vakuum tillader vi os at tro, at vi kan udfylde«.

De tidspunkter, folk læser på mobilen, er på toilettet, og mens de venter på bussen eller på, at et møde går i gang eller en undervisningstime

»Deres platform er primært mobil, og man bruger mobilen på andre måder end både morgenavis og desktop, viser vores undersøgelser. De tidspunkter, folk læser på mobilen, er på toilettet, og mens de venter på bussen eller på, at et møde går i gang eller en undervisningstime. De bruger fem-ti minutter på at gå igennem hele den feed af gratisnyheder, eller hvad de får via Facebook«.

Lars Trier Mogensen, der selv tidligere har været lederskribent og redaktør på Politiken, tror, at det kan lade sig gøre at etablere nu, fordi de gamle mediehuse som JP/Politiken stadig får en stor del af deres indtægter fra den trykte avis:

»Så der findes et vakuum lige nu, hvor der ikke kommer mange nye formater frem«.

Hvordan kommer det til at ligge med jeres uafhængighed? Du er kendt for centrumvenstreholdninger og for dit radioprogram, der hedder ’Det røde felt’ ...

»Jeg er aldrig blevet beskyldt for at være partisoldat eller specielt loyal over for politiske positioner. Vi vil være påtrængende og kritiske«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Investorer smider 3 millioner

4,4 millioner kr. fra Kulturstyrelsens Innovationspulje er et rekordbeløb fra den front og otte gange mere, end nogen anden fik. Men de yderligere godt 3 millioner kr., der danner det samlede grundlag for Føljetons fødsel, har været nok så udslagsgivende.

»Det er altid svært at overbevise folk om at skyde penge i en grundlæggende publicistisk ambition om at højne niveauet i den digitale nyhedsstrøm. Jeg mærker stor interesse og sult hos investorer for at sætte nye projekter i gang, og trafikken bevæger sig jo i disse år væk fra computer og desktop og over på mobilen«.

Man kan som gammelmandspessimist spørge, om der findes et marked pr. mobil for den seriøse longreadjournalistik

Hvor forhippede er jeres investorer på at tjene penge?

»Det er klart, at der ikke er nogen, der smider penge efter noget uden en idé om en rentabel forretning, så vore investorer tror på det økonomiske potentiale. Helt pragmatisk er der 50 procents sandsynlighed for, at det lykkes, men det er ret gode odds for et iværksætterprojekt, for selvfølgelig er det et usikkert projekt«.

Et Weekendavisen for mobilbrugere

Mediekommentator Lasse Jensen er dog forsigtig med at glæde sig for tidligt:

»Det er umuligt at spå om Føljetons fremtid på det foreliggende grundlag«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De vil åbenbart lave en slags Weekendavisen for mobilbrugere, men om mobilbrugere er tiltrukket af Weekendavisen, ved jeg ikke«, siger Lasse Jensen, der som tidligere mangeårig vært på DR P1’s ’Mennesker og medier’ har fulgt branchen tæt i mange år.

»Men det er altid fedt, at folk får penge for at udvikle noget, om det så bliver en god forretning eller ej», siger han.

»På Politiken ved I jo selv alt om, at der skal tabes mange millioner, før man finder en succes. Man kan ikke sige andet, end at det bliver spændende. Men altså, man kan som gammelmandspessimist spørge, om der findes et marked pr. mobil for den seriøse longreadjournalistik. Det bliver sjovt at se«, siger Lasse Jensen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden