Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Digitalt. Koblingen mellem Spotify og Facebook ser ud til for alvor at få nye kunder ind i Spotify-butikken.
Foto: JC DG**NY**/AP

Digitalt. Koblingen mellem Spotify og Facebook ser ud til for alvor at få nye kunder ind i Spotify-butikken.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læserne: Koblingen mellem Spotify og Facebook irriterer

Facebook-samarbejde flytter grænser, men det vænner vi os til, siger internetpsykolog.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis musiktjenesten Spotify troede, at den ville blive modtaget med kyshånd hos danske musikbrugere, bliver de svenske ejere skuffede, hvis de læser de mange vrede kommentarer på politiken.dk.

For her er rigtig mange sure over, at de kun kan logge på den nye musiktjeneste med deres Facebook-konto:

»Personligt har jeg ventet på Spotify i mere end et år, men efter at de ændrede signup-procedure, så det nu kræver en Facebook-konto at bruge Spotify, må jeg erkende, at jeg alligevel ikke kommer til at benytte tjenesten. Synd, de havde ellers meget potentiale«, skriver Morten Jensen fra Højbjerg.

LÆS OGSÅ Også Peter Henningsen fra København er irriteret. »Havde lige downloadet programmet og skulle til at melde mig til, da Spotify bad mig logge mig på min Facebook-konto. Længere kom jeg ikke. Jeg er eksmedlem af Facebook og agter ikke at blive tvunget tilbage, fordi et andet firma kræver det. Så desværre ingen Spotify til mig«. Og sådan fortsætter det ene indlæg efter det andet med at kritisere koblingen mellem Spotify og Facebook. Internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen kan godt forstå utilfredsheden. »Man ønsker sig noget musik, og så skal man have et andet produkt med også. Det er irriterende. Og der er en generel modvilje mod, at sådan noget som Facebook og Google får alle mulige oplysninger om os, som vi mener hører privatlivet til«, siger han.

Legitim bekymring
Omvendt er holdningen også lidt dobbeltmoralsk, mener Anders Colding-Jørgensen. For vi vil hverken undvære tjenester som Facebook og Google eller betale for dem. Derfor er deres eneste mulighed for at tjene penge, at de ved noget om os som forbrugere. Det finansierer det hele.

»Er man irriteret over det, må man bare lade være med at bruge tjenesterne«, siger han.



Derimod mener Anders Colding-Jørgensen, at bekymringen over, at alle ’vennerne’ nu pludselig kan følge med i, hvilken musik man hører, er mere legitim.

Vi vil selv bestemme, hvad vi lægger ud. Vi deler gerne feriebilledet med hvidvin i glasset og tillokkende mad på tallerkenen med vennerne på Facebook, mens de færreste bryder sig om, at billedet fem timer senere, hvor vi står og brækker os i vandkanten, også kommer med. Vi vil sortere i, hvad vi viser andre, og sådan har alle tiltag på Facebook også hidtil været.

På samme måde med vores forbrug af musik. Vi vil selv bestemme, hvornår nogen skal følge med i, hvad vi lytter til, og hvornår vi lytter til noget, vi gerne vil holde for os selv. På den måde afgør vi selv, hvad det er for et indtryk af os, offentligheden på Facebook skal have.

Presser grænserne
Derfor mener Anders Colding-Jørgensen også, at det er afgørende, at Spotify-brugere har mulighed for vælge deling på Facebook fra.

»Men Facebook forsøger hele tiden at presse grænserne for, hvad vi deler offentligt med hinanden. Hver gang er der masser af mennesker, der brokker sig. Alligevel stiger brugen af Facebook efter hvert nyt tiltag. Hvis Spotify slår igennem, tror jeg, at modstanden mod at dele musikken og give andre lov til at følge med også hurtigt forsvinder. For måske er det faktisk meget sjovt at kunne høre med, når en af dine venner lytter til Vivaldi«, siger Anders Colding-Jørgensen.

Vi vænner os til at flytte grænserne så hurtigt, at internetpsykologen tror, at modstanden allerede er forsvundet inden jul.
Facebook giver kunder i butikken

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Politiken ville gerne have interviewet en af de ansvarlige i Spotify om bindingen mellem musiktjenesten og Facebook – og hvorfor folk uden en Facebookkonto er afskåret fra at bruge tjenesten, men har kun kunnet få en forklaring per mail fra Spotifys PR-manager i Europa, Sofie Grant. »Eftersom langt de fleste af vores brugere allerede er sociale og på Facebook, virkede det logisk at integrere logins til Spotify og Facebook. Vi prøver konstant nye ting og er altid interesserede i feedback, så vi vil lytte til vores brugere og lave ændringer baseret på denne feedback«, skriver hun.

LÆS OGSÅ Sofie Grant fremhæver, at Spotify netop af den grund har tilføjet ’Private Listening Mode’ i sin seneste opdatering, så man kan undgå at dele musikken med andre, hvis man ønsker det. Koblingen mellem Spotify og Facebook ser til gengæld ud til for alvor at få nye kunder ind i Spotify-butikken.



Ifølge hjemmesiden Inside Facebook fik Spotify på en enkelt dag en million nye brugere, da samarbejdet med Facebook blev gennemført, og de blev koblet sammen i slutningen af september.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden