Abonnement. Abonnementstjenesten Netflix har revolutioneret hele det amerikanske marked.
Foto: Paul Sakuma/AP (arkiv)

Abonnement. Abonnementstjenesten Netflix har revolutioneret hele det amerikanske marked.

Medier

Abonnementstjenester for film kommer til Danmark

Inden udgangen af 2012 vil danskerne mod at betale et fast månedligt beløb kunne få adgang til et stort udvalg af film.

Medier

Inden året er omme, vil danskerne kunne zappe sig ind på et hav af film på deres computer eller tv.

Den amerikanske filmtjeneste Netflix har nemlig planer om at indtage Norden til efteråret, bekræfter flere kilder. Samtidig melder YouSee ud, at de også går i luften med en abonnementstjeneste i løbet af efteråret.

Princippet er det samme som for musiktjenester som Wimp og Spotify. For at fast beløb om måneden får man adgang til at streame et stort antal film og tv-serier, som man kan se lige så mange gange og lige så ofte, man vil.

Kamp om markedet
Netflix har ikke officielt sat dato på eller bekræftet, at tjenesten kommer til Danmark. Men ifølge Politikens oplysninger, har Netflix gennem noget tid forhandlet aftaler med alle de store danske og skandinaviske filmdistributører.

»Deres planer er at gå live i 2012«, siger Rene Sørensen, direktør i distributionsfirmaet Mis. Label, som senest har sendt Roman Polanski-filmen ’Carnage’ ud på det danske dvd-marked.

Mis. Label ligger netop nu i forhandlinger med Netflix om selskabets store bagkatalog af film, og Rene Sørensen forklarer, at Netflix vil til Danmark med det samme koncept, som man kender fra USA og Storbritannien. Det vil sige adgang til tusindvis af film og tv-serier med nogle år på bagen. Premierefilm kan man ikke finde på Netflix.
Danske YouSee, der har 1,3 millioner tv-kunder i Skandinavien, er i fuld gang med at forberede et modtræk til Netflix.

Vi kommer til at svare massivt igen med den samme forretningsmodel.



»Vi er godt klar over, at Netflix er på vej, og vi kommer til at svare massivt igen med den samme forretningsmodel, det vil sige med månedligt abonnement og fri adgang til film og tv-serier«, fortæller YouSees pressechef, Ib Konrad Jensen.

Farvel til Blockbuster-kæden
Selv om der nu kommer en stor spiller og konkurrent ind på markedet, så ser YouSee frem til at få Netflix til Danmark. For jo flere udbydere, jo større bliver markedet, mener YouSee, der forudser en udvikling på filmområdet, der ligner den, som er i gang på musikområdet, hvor Spotify og Wimp er ved at få rigtig godt fat i danskerne.

YouSee er også overbevist om, at abonnementstjenesterne vil have stor effekt på af piratkopiering af film.

»Selv om der ikke er tale om premierefilm, bliver det så nemt, at masser af mennesker ikke længere gider bøvle med BitTorrent-sider og usikkerhed for virus, når de for et fast beløb kan få adgang til virkelig mange film«, siger Ib Konrad Jensen fra YouSee.

Andre kilder i branchen tvivler dog på den effekt, fordi abonnementstjenesterne netop ikke kommer til at tilbyde de nyeste premierefilm, men et bagkatalog af film, der er mindst to-tre år gamle.

LÆS OGSÅ I USA har det at give kunderne abonnement på en nærmest ubegrænset filmsamling vist sig at vende grundigt op og ned på markedet. Netflix’ netbaserede forretningsmodel har stjålet så store markedsandele fra de fysiske filmudlejningsbutikker, at den amerikanske udgave af Blockbusterkæden gik konkurs i 2010. Og med sine 24 millioner abonnenter er Netflix blevet en betydelig magtfaktor i den amerikanske filmbranche, hvor tjenesten udfordrer den fødekæde, som film normalt skal igennem – med biografvisninger først, siden dvd-salg og -udlejning og så tv-visninger. Fremtidens tv

I Danmark vil abonnementstjenesterne stå sidst i køen til de nye film. I første omgang handler det om få det store bagkatalog af film ud på det digitale markeds uendelige hylder, så der er mulighed for at tjene penge på ældre titler. Det ser de danske distributører, som Politiken har talt med, frem til. Men bliver abonnementstjenesterne en stor spiller, vil de på sigt også herhjemme kunne udfordre den traditionelle rækkefølge for visning af nye film. Samtidig markerer deres indtog på det danske marked den nye krig om tv-mediet, siger Mads Thimmer, der er direktør i og medstifter af virksomheden Innovation Lab. Det handler om at bruge tv-skærmen til så meget som overhovedet muligt.






LÆS OGSÅ »Og streaming er det mest sandsynlige scenarie for fremtidens fjernsyn«, siger han.Ifølge Mads Thimmer vil store spillere som Apple og Google ind på markedet med løsninger, der går på tværs af smartphones, tablets og tv, så man eksempelvis kan vælge en film på sin smartphone og se den på sit tv.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Streaming er det mest sandsynlige scenarie for fremtidens fjernsyn.



»Der vil Netflix være en oplagt applikation, fordi de har aftaler med indholdsleverandører«, siger han.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden