0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jyllands-Posten mister sin profil i debatten om ytringsfrihed

Flemming Rose forlader Jyllands-Posten. Avisens mere forsigtige linje og manden bag Muhammedtegninger er muligvis vokset fra hinanden, vurderer kommentator, mens chefredaktør afviser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann (Arkivfoto)
Foto: Martin Lehmann (Arkivfoto)

Forandringer. Flemming Rose meddelte i går, at han forlader Jyllands-Posten. Han vil nu bruge kræfterne på at deltage i den globale debat om ytringsfrihed.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Med redaktør Flemming Roses afgang fra Jyllands-Posten, vil der opstå et hul på avisen, ikke mindst når det kommer til debatten om ytringsfrihed. Manden, der for ti år siden med ét blev kendt verden over for sin rolle i sagen om Muhammedtegningerne, har haft afgørende betydning for avisen og for hele debatten om ytringsfrihed, understreger en række mediepersoner.

Spørgsmålet er, om Flemming Rose og avisen var ved at vokse fra hinanden, siger politisk redaktør ved Weekendavisen og kommentator Arne Hardis med sigte til »den linje, som ledelsen på Jyllands-Posten er slået ind på de seneste år«.

Blandt andet i forbindelse med ti-året for Muhammedtegningerne i år, hvor Jyllands-Posten gjorde sig bemærket ved trods sin fortid ikke at ville genoptrykke tegningerne for ikke at sætte medarbejdernes sikkerhed over styr. Netop Jyllands-Posten har tidligere holdt fast i nødvendigheden af ikke at lade sig skræmme til at tie, og Arne Hardis mener, at avisens mere forsigtige linje harmonerer dårligt med det, Flemming Rose har stået for på avisen:

»Lidt firkantet sagt tror jeg, at Jyllands-Posten er blevet en slags spændetrøje for hans interesser på grund af de valg, ledelsen har truffet i forbindelse med Muhammedtegningerne. Flemming Rose har med det projekt vist en af de allerdybeste konflikter i det moderne samfund, nemlig konflikten mellem hensyn til muslimer og hensyn til ytringsfrihed« siger Hardis.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter