Journalistisk. I begyndelsen af 2014 bragte Thinkprogress en artikel om det amerikanske fodboldhold Washington Redskins. En måned senere udgav Weekendavisen en artikel, der lignede den meget.
Foto: Patrick Semansky/AP

Journalistisk. I begyndelsen af 2014 bragte Thinkprogress en artikel om det amerikanske fodboldhold Washington Redskins. En måned senere udgav Weekendavisen en artikel, der lignede den meget.

Medier

Kritisk redaktør på Weekendavisen har selv skrevet af: »Det er helt sygt pinligt«

Søren K. Villemoes har været meget kritisk over for den plagiatanklagede journalist Annegrethe Rasmussen.

Medier

Søren K. Villemoes, der er journalist og redaktør på Weekendavisen, »går på ferie som den mest pinlige mand i Danmark lige nu«.

Det siger han i programmet 'Reporterne' på Radio 24syv, der har fundet frem til en knap to år gammel artikel, hvor Villemoes har lænet sig lige lovlig meget op ad en engelsksproget artikel - uden at angive den som kilde.

Når sagen er særlig prekær for netop ham, skyldes det, at han har været meget engageret i debatten om USA-korrespondenten Annegrethe Rasmussen, der er anklaget for at have kopieret elementer fra andre artikler over i sine egne. Weekendavisens litteraturtillæg har også lagt spalter til en kritisk artikel om Annegrethe Rasmussens journalistiske virke - Søren K. Villemoes var redaktør på historien.

»Jeg synes, at det her er helt sygt pinligt! Jeg skammer mig dybt og inderligt«, siger Søren K. Villemoes til Radio 24syv.

Artiklen, som han indrømmer at have ladet sig inspirere af, blev bragt 30. januar 2014 på den engelsksprogede politiske nyhedsblog Thinkprogress. Artiklen handler om fodboldholdet Washington Redskins, hvis navn opfattes som krænkende over for indianere. Knap en måned senere, 28. februar 2014, bragte Weekendavisen artiklen 'Den sidste rødhund' om samme emne.

LÆS ARTIKEL

Radio 24syv har fundet flere sproglige sammenfald mellem de to artikler, som vært René Fredensborg læste op i radioen under dagens udsendelse.

Mens Thinkprogress skriver om, at » small protests by unhappy native americans were held around the stadium in Minneapolis«, skriver Villemoes, der på det tidspunkt var på freelancekontrakt, om »små demonstrationer af utilfredse indianere foran stadion i Minneapolis«.

90 procents afsmitning

Weekendavisens journalist medgiver, at der er mange både sproglige og indholdsmæssige sammenfald mellem hans egen artikel og den anden.

»Det er helt klart, at stort set alle informationer, der er i Redskinsartiklen, har jeg hentet fra den anden. Jeg vil sige, at 9 ud af 10 af mine informationer kan hentes tilbage til den artikel fra Thinkprogress«, siger han i et længere interview med Radio 24syv.

Han fortryder, at han ikke har krediteret Thinkprogress, hvilket han selv kalder »ren ubetænksomhed«.

»Det skulle jeg have gjort, det er en regulær fejl fra min side«, siger han.

Han vil ikke vurdere, hvor alvorlig hans egen forseelse er i forhold til den, der har fået Altinget, Information, fagbladet Journalisten og Radio24syv til at opsige samarbejdet med Annegrethe Rasmussen. Og han vil lade det være op til sine chefer, om han kan fortsætte i sit job.

Chefredaktør har stor tillid til Villemoes

Til Radio 24syv siger ansvarshavende chefredaktør på Weekendavisen, Anne Knudsen, at hun har stor tillid til, at Søren K. Villemoes vil gøre sig »vældig umage i fremtiden«. Sagen giver for hende ikke anledning til systematisk at gennemgå hans journalistiske produktion for Weekendavisen, siger hun til radiostationen.

Men hun understreger, at det er »virkelig, virkelig forkasteligt, at Søren har skrevet en artikel, hvor han ikke har refereret til en hovedkilde til artiklen. Det er virkelig et tillidsbrud - både i forhold til mig og i forhold til læserne«, siger hun. Efter juleferien vil Anne Knudsen indskærpe over for journalisterne på avisen, hvor vigtigt det er at kreditere sine kilder korrekt.

Peter Bro, der er leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, vil ikke gå så vidt som til at kalde artiklen for plagiat. Der er ifølge ham flydende grænser for, hvornår der er tale om plagiat, og hvornår der er tale om sproglig afsmitning. Denne sag placerer han i »et gråzoneområde«. En kreditering af Thinkprogress' artikel havde hjulpet en hel del på sagen, siger han til Radio 24syv.

»Jeg synes klart, at der kunne været en tydeligere varemærkning i forhold til, hvor nogle af pointerne var kommet fra«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annegrethe Rasmussen afviser, at der i hendes sag er tale om plagiat. Men hun beklager, at hun i en klumme bragt på altinget.dk ikke krediterede the Economist. Hun vil nu trække Weekendavisen i Pressenævnet for unfair behandling i forbindelse med tilblivelsen af artiklen med eksempler på sammenfald mellem artikler.

LÆS MERE

I forbindelse med udgivelsen af artiklen i Weekendavisen lod Søren K. Villemoes sig interviewe til Journalisten 18. december.

»Plagiat er sjældent noget, man laver en enkelt gang. Hvis du laver det ét sted, er der stor sandsynlighed for, at du også laver det et andet sted. Alle alarmklokker burde ringe«, sagde han.

Til Radio 24syv siger han, at han som de fleste andre journalister på det seneste har overvejet, om han selv havde skrevet artikler, der læner sig for meget op af andres. Det er kommet bag på ham, at der hos ham var noget at komme efter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce