0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

København tabte millioner på nettet

Københavns fiasko på borgernetværk var forudsigelig, siger ekspert.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Fra kbh.dk
Foto: Fra kbh.dk

Millionfiasko. Københavns Kommunes forsøg på at lave et digitalt borgernetværk endte som en millionfiasko.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det har kostet de københavnske skatteborgere knap 7 millioner kroner, at Københavns Kommune i 2007 forsøgte at gøre Facebook rangen stridig og oprette et digitalt socialt netværk for kommunens borgere.

Ambitionerne med netværket www.kbh.dk var, at 125.000 københavnere skulle koble sig på.

Men efter to år havde kun 1.800 brugere oprettet en profil, og derfor lukkede Københavns Kommune, ifølge gratisavisen Urban, projektet ned i foråret 2009. Selv om der på det tidspunkt stadig var 2,3 millioner kroner tilbage af den oprindelige bevilling.

LÆS OGSÅ

Marie Scott Poulsen, kommunikationschef i Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune, erkender, at kommunen set i bakspejlet var for tidligt ude, og kalder det »ikke hensigtsmæssigt, at en kommune bruger så mange penge på noget, der ikke virker«.

»Men på det tidspunkt, hvor vi gjorde det, virkede det som en god idé – demokratisk og borgerinddragende«, siger hun til Politiken.

Flere problemer
Timme Bisgaard Munk er redaktør af hjemmesiden kommunikationsforum.dk og har skrevet en ph.d. om sociale medier.

Han medgiver, at det grundlæggende kan være en god idé, at det offentlige tilbyder borgerne digital infrastruktur på samme måde, som det offentlige sørger for veje og jernbaner – i stedet for, som tilfældet er med Facebook, at overlade det til amerikanske venturekapitalister at håndtere oplysninger om danskernes privatliv.



Men der var, mener Timme Bisgaard Munk, flere problemer med den måde, Københavns Kommune greb opgaven an på.

»En af dem var, at den tekniske udførelse af ideen i www.kbh.dk ikke var særlig god. Netværkets brugervenlighed var simpelthen for dårlig«, siger han.

Chancer?
Desuden gik man, ifølge Timme Bisgaard Munk, i gang uden at have gennemtænkt, hvad man egentlig ville med projektet, og det hele lugter af, at man hoppede med på en modebølge.

Men en by af Københavns kaliber er nogle gange nødt til at tage en chance, siger Marie Scott Poulsen.

LÆS OGSÅ

»Hvis vi altid skal se alting an, før vi gør noget, så når vi ikke nogen vegne, og så vil vi blive beskyldt for at være envejskommunikerende. Vi er en hovedstad, og vi skal også vove pelsen en gang imellem. Og vi gjorde det som et forsøg på at skabe en moderne kommunikationsform til moderne storbyborgere«, siger hun.

Behov for pilotprojekt
Timme Bisgaard Munk køber ikke kommunens forklaring om, at man ikke vidste bedre dengang, og at alle i dag er blevet klogere med hensyn til, hvad Facebook kan bruges til.

»Det er for nemt at sige, synes jeg. For også i forhold til hvad man vidste i 2007, er der ting, der ikke blev gjort ordentligt. Man kunne jo have startet med et lille pilotprojekt i en bydel for at se, om der overhovedet var nogen, der var interesserede i det, før man brugte de mange millioner kroner«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter