Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARK LENNIHAN/AP
Foto: MARK LENNIHAN/AP

Krise. Mange af de traditionelle amerikanske ugemagasiner er i dyb krise, fx er oplaget for Time faldet fra over fire millioner til lidt over tre millioner i de senere år.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Amerikanske magasiner er i dyb krise

I denne uge blev det hæderkronede nyhedsmagasin Newsweek købt for bare én dollar.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En rund femmer og tre femogtyve ører i danske penge.

Cirka så meget blev det berømte nyhedsmagasin Newsweek i sidste uge solgt for til den amerikanske industrimagnat Sidney Herman.

Det var da heller ikke med sin gode vilje, at Washington Post Company, der har ejet Newsweek siden 1961, solgte det berømte magasin for én amerikansk dollar.

»Jeg havde ikke lyst til at gøre dette, men det er en forretning«, sagde Donald E. Graham, der er direktør for Washington Post Company.

LÆS ARTIKEL Når det gælder det forretningsmæssige, har udviklingen mildt sagt ikke været med Newsweek de senere år. Og bladet er ikke alene. Mange af de traditionelle amerikanske ugemagasiner er i dyb krise.

Oplaget for Time er faldet fra over fire millioner til lidt over tre millioner i de senere år, og US News & World Report gik over til at blive et månedsblad for to år siden.

Både Newsweek og rivalen Time har ellers forsøgt at genopfinde sig selv til den nye tidsalder.

Time flyttede udgivelsesdagen fra mandag til fredag og indførte flere analyser, da det blev relanceret i 2007, og ved sin omkalfatring to år senere gik Newsweek også grundlæggende væk fra at beskrive ’ugen der gik’ og over til at bringe langt flere analyser og kommentarer.

Men lige meget har det hjulpet – begge berømte magasiner har ifølge det amerikanske oplagskontrolinstitut omtrent det samme oplag som i 1966.

»Ugemagasinerne har længe forsøgt at være alt for alle, og det fungerer bare ikke i dette meget nicheorienterede, politisk polariserede og opdelte mediemiljø, som vi lever i i dag«, sagde Charles Whitaker, der er forskningsleder i magasinjournalistik på Northwestern University, til Washington Post.

En dollar er »en meget høj pris«
Internetmagasinet Daily Beast fik efter salget fingre i det salgsmateriale, Washington Post producerede om Newsweek, og det er dyster læsning.

Fra 2007 til 2009 faldt indtægterne med mere end en tredjedel – 38 procent – og underskuddet tidobledes fra omkring 17 millioner kr. om året til mere end 200 millioner kr.

Oplaget er faldet fra over tre millioner i år 2000 til mindre end to millioner i dag, og selv efter at der er fyret 20 procent af medarbejderne, forventes underskuddet i år at blive på over 110 millioner kr., og Washington Post kunne, som Donald Graham udtrykte det, »ikke se en vej til at gøre det profitabelt«.

Ugemagasinerne har længe forsøgt at være alt for alle, og det fungerer bare ikke i dette meget nicheorienterede, politisk polariserede og opdelte mediemiljø, som vi lever i i dag.



Det er disse dystre tal, der fik Fred Drasner, som er leder af Daily News og US News & World Report – og som også bød på Newsweek – til at sige, at selv om Harman betalte bare en dollar, betalte han »en meget høj pris«.

Med Newsweek fulgte nemlig også ansvaret for selskabets nuværende og kommende gæld.

Hastigt synkende skude
Om den nye ejer kan vende den hastigt synkende skude, er mildt sagt usikkert.

Sidney Herman, der blev 92 år i denne uge, har skabt sin formue inden for stereoanlæg, og det kom fuldkommen bag på de fleste, at han pludselig – og så sent i livet – kastede sig over medieverdenen.

»Han har ingen erfaring inden for medier. Indtil sidste uge havde jeg aldrig hørt om ham«, sagde Steve Cohn, der er redaktør for branchebladet Media Industry Newsletter, til Los Angeles Times.

Som finansmanden Reed Phillips, der er specialiseret i medier, sagde til Daily Beast, har Herman »penge nok til at have Newsweek som en hobby«.

Economist sælger

Men måske er der alligevel håb i markedet.

For selv om det er gået elendigt for de store amerikanske ugemagasiner, har deres britiske rivaler helt anderledes succes både internationalt og i USA. Siden det blev introduceret i USA i 2003, har det britiske magasin The Week, der opsummerer ugens begivenheder, også klaret sig ualmindeligt godt.

Oplaget ligger nu på over en halv million, og ifølge den amerikanske oplagskontrol er The Week det ugemagasin i USA, som har haft den største vækst siden 2007.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL Mindst lige så godt går det for det hæderkronede konservative magasin The Economist, der er gået fra sejr til sejr i de senere år.

Selv i kriseåret 2008 – hvor Newsweeks omsætning faldt med 27 procent – steg The Ecnomists omsætning med 25 procent, og oplaget er steget støt og ligger nu på knap en million i USA.

Det ultimative elitemagasin

Som den amerikanske journalist Michael Hirschorn skrev i en længere artikel i The Atlantic sidste år, er det lykkedes The Economist at fremstille sig selv som det ultimative elitemagasin, man skal læse for at vide, hvad der foregår.

»Hemmeligheden bag The Economists succes er ikke dets genialitet, dets arrogance eller dets skrifttype«, skrev Hirschorn.

»Historierne i Time og Newsweek kan meget vel være præcis lige så kloge og selvsikre som i The Economist. Men ingen af dem føles som det eneste magasin, man skal læse. Det kan være, du synes om det nye Time og Newsweek. Men du skal – eller det er i det mindste det, som en brillant markedsføringskampagne har overbevist dig om – abonnere på The Economist«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden