0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På Facebook slår nye nichemedier de etablerede

En ny undersøgelse viser, at Facebook har gjort det muligt for mindre medier at få en stemme blandt de etablerede massemedier. Men demokratiseringen baner også vej for propaganda, mener lektor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Jeppe Juhl er manden bag netmediet 24nyt.dk. Han mener, at flere af de medier udfylder et hul i markedet, som er opstået fordi de danske journalister er ude af trit med samfundet. »Ingen journalister bor for eksempel i Mjølnerparken«, siger han blandt andet.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De første tre måneder af 2017 fik Karen Jespersen og Ralf Pittelkows meningsjournalistiske nyhedssite Den Korte Avis i gennemsnit 355 likes, kommentarer eller delinger ved hver eneste af deres facebookopdateringer. Politikens opslag fik i gennemsnit 217.

På samme måde får også andre etablerede medier som Berlingske baghjul af nye, mindre medier på Facebook. Det viser en ny undersøgelse, som Center for journalistik på Syddansk Universitet har foretaget for Politiken.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere