Sidste uges medieforlig er blevet udlagt som Dansk Folkepartis totale triumf. Hvilket ikke er helt forkert. Kun lidt.
Skal der udpeges en vinder i det helt igennem uskønne forløb, er det landets avisvirksomheder – de private mediekoncerner, der udgiver dagblade som Politiken, Berlingske, JydskeVestkysten, Nordjyske Stiftstidende osv.
Avisernes ejere og deres interesseorganisation, Danske Medier, har igennem adskillige år været drevet af ét eneste mål: at få rundbarberet DR. Argumentet har været, at hvis man kunne få DR til at fylde mindre i det danske mediebillede, ikke mindst på internettet, ville det give bedre markedsvilkår for de private medievirksomheder.
Argumentet kan virke snusfornuftigt. Men det er adskillige gange blevet gennemhullet af danske og udenlandske medieforskere. Alligevel har Danske Medier anført af den netop afgåede direktør, Ebbe Dal, og af ligeledes afgåede formand Stig Kirk Ørskov, der også er administrerende direktør i JP/Politikens Hus, brugt argumentet som det primære skyts i en målrettet lobbyindsats over for landets mediepolitikere.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind