0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Søren Schultz Jørgensen: Beskæringen af DR er en kæmpesejr for de danske avisers ejere

Skal der udpeges en vinder i det helt igennem uskønne medieforlig, er det landets avisvirksomheder – de private mediekoncerner, der udgiver dagblade som Politiken, Berlingske, JydskeVestkysten og Nordjyske.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Berlingske, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet har på lederplads gang på gang ageret kampagnemegafon for Danske Mediers holdninger, når de har tordnet mod DR. Det er helt i orden – hvis man bare fortæller læserne, at man har økonomiske interesser i en sag.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sidste uges medieforlig er blevet udlagt som Dansk Folkepartis totale triumf. Hvilket ikke er helt forkert. Kun lidt.

Skal der udpeges en vinder i det helt igennem uskønne forløb, er det landets avisvirksomheder – de private mediekoncerner, der udgiver dagblade som Politiken, Berlingske, JydskeVestkysten, Nordjyske Stiftstidende osv.

Avisernes ejere og deres interesseorganisation, Danske Medier, har igennem adskillige år været drevet af ét eneste mål: at få rundbarberet DR. Argumentet har været, at hvis man kunne få DR til at fylde mindre i det danske mediebillede, ikke mindst på internettet, ville det give bedre markedsvilkår for de private medievirksomheder.

Argumentet kan virke snusfornuftigt. Men det er adskillige gange blevet gennemhullet af danske og udenlandske medieforskere. Alligevel har Danske Medier anført af den netop afgåede direktør, Ebbe Dal, og af ligeledes afgåede formand Stig Kirk Ørskov, der også er administrerende direktør i JP/Politikens Hus, brugt argumentet som det primære skyts i en målrettet lobbyindsats over for landets mediepolitikere.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts