0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gør som Kina: Facebook giver brugerne karakterer for deres troværdighed

Hen over det sidste år er alle Facebook-brugere blevet tildelt et tal mellem 0 og 1, der angiver, om de er til at stole på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Alle brugere af Facebook har nu et internt nummer, der angiver deres troværdighed, som den vurdres af det sociale medie selv. (Foto: AP Photo/Armin Weigel).

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det vakte en del opmærksomhed, da den kinesiske regering sidste år begyndte at lade folks troværdighed på sociale medier indgå i deres ’sociale kreditvurdering’. Denne karaktervurdering kan i Kina få betydning for brugernes muligheder for at sende deres børn i gode skoler eller bruge den offentlige transport. Nu viser det sig, at Facebook er gået i kinesernes fodspor.

I godt et års tid har Facebook udviklet et internet system, der tildeler brugerne et bestemt karaktertal efter, hvor troværdige, de vurderes til at være. Det er et af firmaets tiltag i kampen mod ’fake news’. Det fortæller Tessa Lyons, der leder projektet internt i Facebook, til Washington Post.

Således har alle Facebook-brugere nu en intern evaluerings-score af deres troværdighed, der går fra 0 til 1. Ifølge Tessa Lyons er dette tal imidlertid kun én ud af flere adfærdsparametre, som Facebook bruger til at vurdere risikoen for asocial opførsel.

Indtil for nylig har det ellers været det sociale medies strategi at lade brugerne holde øje med andre brugere, og indrapportere eventuel uønsket adfærd til Facebook. Efter den amerikanske præsidentvalgkamp i 2016 kom der især fokus på at lade brugerne indrapportere strategiske forsøg på at sprede falske nyheder eller propaganda i form af annoncer, videoer eller andet indhold.

Men muligheden for at indrapportere indhold, der blev anset som forsætligt manipulerende, blev hurtigt inddraget i de samme propaganda-strategier – eller blot brugt som våben af utilfredse brugere. »Ofte fortæller brugerne os, at noget er løgn, fordi de bevidst ønsker at ramme en indholdsudgiver. Eller også er de blot uenige i indholdets præmisser«, fortæller Tessa Lyons.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter