0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En ny guldalder: Danskernes forbrug af podcasts er eksploderet på få år

Hver fjerde danske internetbruger lyttede til podcast mindst en gang om ugen i 2019, viser ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen. Forsker taler om ny guldalder.

Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

'Mads & Monopolet' er uden sammenligning den mest populære podcast i Danmark. Her har Mads Steffensen (med briller) sammensat et kendispanel til Folkemødet på Bornholm.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er med god grund, at flere og flere medier satser på podcasts. For appetitten på at lytte til podcast stiger voldsomt i Danmark.

I 2019 er det hver fjerde danske internetbruger i alderen 15-75 år, der lytter til podcast mindst en gang om ugen. Til sammenligning var det mindre end hver tiende i 2017, viser ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Stigningen skyldes blandt andet, at lyd som medie har ramt sin anden ’guldalder’, siger medieforsker i DR Peter Niegel. På grund af smartphones er lyden nemlig blevet flyttet helt ind i vores liv, fordi vi kan tage det, vi hører, med overalt – og lytte til det hele tiden: Når vi cykler, kører bil, laver mad og vasker op. 58 procent af de ugentlige podcastbrugere angiver dog ifølge analysen, at hjemmet er der, hvor de typisk lytter til podcast.

GÆLDER KUN I DAG: Få fuld digital adgang resten af året for kun 136 kr.

Køb nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts