0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bragte billeder af død mand: B.T. fik flest næser af Pressenævnet i 2019

TV 2 og DR brugte også kritisable metoder sidste år. Pressenævnet uddelte i 2019 det laveste antal næser i 10 år. Men de 27 reprimander var var udtryk for flere markante presseetiske fejl og medførte stribevis af pinlige selvforsvar fra medierne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

B.T.'s ansvarshavende chefredaktør Michael Dyrby måtte fem gange i løbet af 2019 forholde sig til kritik fra Pressenævnet.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I det forløbne år har Pressenævnet udtalt kritik i 27 sager. Det kan man regne sig frem til, da alle kendelser nu er lagt på pressenaevnet.dk.

Her kan man blive mindet om, at TV 2 27. februar bragte et interview med en af Britta Nielsens døtre. Tv-holdet mødte uanmeldt op på hendes privatadresse og begyndte at stille en række spørgsmål, uden at hun vidste, at hun blev filmet. Datteren bad journalisten gå, da hendes børn snart kom hjem, og hun ikke ville lade sig interviewe på det tidspunkt. Det forhindrede ikke TV 2 i at bringe hele optagelsen på TV 2 News og på sit website. Bagefter forsvarede stationen indslaget.

Det skærer nævnet igennem. De skjulte optagelser viste ikke noget nyt. Det var ikke berettiget at bringe dem uden samtykke. Derfor fik TV 2 kritik, da sagen efter mere end en halvt år omsider var færdigbehandlet.

Topscorer på listen over næser er B.T., der fik fem af slagsen i 2019 mod nul året før. I de sidste dage i 2018 bragte B.T. på print og på sit website historier om unge på stoffer. I en artikel fortalte en ung kvinde, hvordan hendes kæreste var død i hendes arme på grund af sit stofmisbrug. Den afdøde blev omtalt med navn, og der blev vist billeder af ham taget kort efter hans død. Et andet billede viste den åbne kiste ved familiens afsked med ham.

Den afdødes forældre og søskende klagede. B.T. havde ikke fået deres tilladelse til at bringe hverken navn eller billeder. Bladet havde end ikke forsøgt. Det manglende hensyn til de efterladte betød, at bladet fik kritik af nævnet. Selv mente B.T. at have optrådt korrekt hele vejen igennem og at have gennemgået en række »etiske overvejelser«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter