0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nekrolog: Han var slet ikke så skør, den galler

Den ene af de to skabere af Asterix, Albert Uderzo, er død, 92 år gammel. Søren Vinterberg skriver hans nekrolog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Staff/Ritzau Scanpix
Foto: Staff/Ritzau Scanpix

Albert Uderzo (t.h.) ses her sammen med den anden 'Asterix'-bagmand, René Goscinny på et billede fra 1970'erne.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Med Asterix’ franske tegner Albert Uderzos død i en alder af 92 år tager verden afsked med den sidste i den europæiske guldaldergeneration inden for det 20. århundredes »9. kunstart«, tegneserien.

I takt med at Frankrigs og Belgiens status som kolonimagter endelig brød sammen, blev de to lande til ’stormagter’ på et felt, der hidtil havde været massivt amerikansk domineret. Mellem Uderzos dynamisk ekspressive herresving med tuschpenslen, når romerne får bøllebank, og så den belgiske Tintin-tegner Hergés (1907-1983) mådeholdne ’ligne claire’, den ædruelige pennetegnings rene og altid ensartede streg, trivedes stribevis af seriesucceser som ’Lucky Luke’, ’Splint & Co.’, ’Blueberry’, der alle – ikke mindst i det dengang ny albumformat – kunne konkurrere med Anders And og Superman.

Sammen med tekstforfatteren René Goscinny (1926-1977) skabte Uderzo i 1959 successerien om ’Asterix og de gæve gallere’, og da havde de to allerede haft mere beskeden succes med humorserien om indianeren ’Umpa-pa’. Tidens anden store tekstforfatter Jean-Michel Charlier (1924-1989) leverede manus til Uderzos mere realistiske streg i pilotserien ’Luftens ørne’. Og lige så væsentligt udgjorde de tre redaktionen bag det franske serieugeblad ’Pilote’, der bl.a. også trykte Charlier og Jean Girauds ((1938-2012) legendariske westernserie ’Blueberry’.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter