0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det er klart, det gør ondt«: De yngste seere flygter fra DR Ultra og DR 3

De yngste generationer af danskere er åbenbart stadig glade for flow-tv. I hvert fald har DR mistet halvdelen af sine unge seere mellem 15 og 31 år efter lukningen af DR 3 som flowkanal.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frederik Lauridsen
Foto: Frederik Lauridsen

Antallet af seere blandt de 15-31-årige på DR 3 er halveret efter at flowkanalen lukkede ved årsskiftet. Digitalt har DR 3 prøvet at lokke seere til blandt andet med serien 'Pludselig boede jeg hos Sussi og Leo'.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DR’s kontakt til børn, unge og unge voksne er faldet voldsomt efter lukningen af flowkanalerne DR Ultra og DR 3 ved årsskiftet, skriver Mediawatch.

Selv om DR har oprustet massivt for at nå målgrupperne online på især DRTV, har overgangen fra flow-tv til internet alligevel kostet mange seere, viser tal fra DR Medieforskning.

Mens DR Ultra op til lukningen af flow-tv-kanalen hver uge var i kontakt med næsten halvdelen af målgruppen i alderen 9-14 år, når DR Ultra nu kun hver tredje i den aldersgruppe.

Og når det gælder DR 3, der henvender sig til de 15-31-årige, havde DR i første halvår af 2018 fat i 21 procent af målgruppen mod kun 10 procent i første halvdel af 2020.

Mediedirektør i DR Henriette Marienlund siger til Mediawatch, at DR havde forventet et fald, men:

»Det er klart, det gør ondt, når vi også har store ambitioner på børn- og ungeområdet«.

Hun understreger over for Mediawatch, at DR stadig når omkring 88 procent af de unge under 25 år ugentligt, fordi de også hører P3, ser tv på DR 1 eller lægger vejen forbi dr.dk.

Trods kanallukningerne bruger DR ifølge mediedirektøren fortsat lige så mange penge på indhold til DR 3 og DR Ultra som tidligere, men stoffet har det sværere i konkurrence med andre digitale tilbud og uden en flowkanal som vindue.

Allerede i 2016 besluttede DR, at DR Ultra skulle være et rent digitalt tilbud i 2020, fordi børnene så mindre flow-tv, mens lukningen af DR 3 blev annonceret året efter op til forhandlingerne om medieaftalen, der betød, at DR skulle beskæres med 20 procent.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts