0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hatten af for TV 2, hvis dækning bør få alle danskere til at tænke sig bedre om

Danskernes data florerer hos datakøbmænd, ved vi nu fra TV 2’s fine arbejde. Men TV 2 kommer ikke dybt nok og ignorerer – sammen med andre medier – andre lignende vigtige historier om data, skriver Pernille Tranberg i denne uges mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Emil Agerskov
Foto: Emil Agerskov

Tjekker du også din vejrapp, inden du skal af sted? TV 2 har afsløret, at en vejrapp kan sælge såkaldte lokationsdata videre til datakøbmænd.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I de forløbne uger har TV 2 afsløret, hvordan man kan købe datasæt på danskere, som viser deres præcise lokation over en længere periode. Lokationsdata er persondata som dit navn og adresse og kategoriseres ikke som følsomme, selv om lokation over en periode kan afsløre meget private ting såsom din religion (er du i en kirke), helbred (er du hos kiropraktoren), og om du har en elsker (hvor overnatter du). Se bare denne oplysende video fra det norske Forbrugerråd om, hvad Google ved om dig bare ved at have din lokation.

I TV 2’s historie er data indsamlet via en vejrapp (de ved ikke hvilken), hvor brugerne af primært Google Android selv har givet samtykke til, at data kan videresælges i de forretningsbetingelser, som de færreste gider at læse. Datatilsynet undersøger nu, om salg af lokationsdata kan stoppes, men det er sandsynligvis lovligt, da datasættene er solgt af Huq Industries som anonyme. Problemet er, at især lokationsdatasæt er en nem vej til at identificere personerne bag, for hvor opholder de fleste sig typisk mellem midnat og tidlig morgen?