Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gummisko.  Inden for de seneste fire år har Converse i Norden mere end fordoblet sin omsætning. Heraf står den ikoniske All Stargummisko for 80 procent af forretningen.
Foto: PR-foto

Gummisko. Inden for de seneste fire år har Converse i Norden mere end fordoblet sin omsætning. Heraf står den ikoniske All Stargummisko for 80 procent af forretningen.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Converse har den amerikanske drøm i sålen

Den ikoniske sko blev lanceret i 1917 og er solgt i over en milliard par.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Emma på 9 går i skole og har selv designet sine på nettet.

Hans på 24 er musiker og har otte par sorte – og ingen andre sko.

Katrine på 39 er forlagsredaktør og havde sine på, da hun blev gift. Nikolaj på 45 er partner i et advokatfirma og bruger dem på arbejde.

Christine på 53 er projektleder på et reklamebureau og har stadig sit første par fra 1980’erne. Jørgen på 62 er arkitekt og bruger dem i haven. Birte på 74 er pensioneret designer og bruger dem til alt – ligesom hendes børn og børnebørn også gør det.

Kaster man et blik på danskernes valg af fodtøj i 2010, er Converse Chuck Taylor All Star – eller Chucks, som de hedder populært – altdominerende.

Inden for de sidste fire år har Converse i Norden mere end fordoblet sin omsætning, og med All Star som 80 procent af forretningen er det en massiv stigning.

LÆS OGSÅ

Den ikoniske gummisko med stjernen på siden kan ikke kategoriseres i forhold til segment, køn eller aldersgruppe, men appellerer tilsyneladende til alle.

Normalt drives moden af faktorer som social status, ungdomskultur, forførelsesstrategier og mantraet om individualisme. Ser man på Chucks, er det nærmest det modsatte, der er på spil.

Men det, der ligner en ny mao-sko, er i virkeligheden ikke én sko, men hver vores personlige forestilling om det, All Star er.

Fra sport til mode
For at forstå dette individualistiske massefænomen må man forstå moden. Moden handler om overflader, men berører dybere emner som identitet, kommunikation og gruppetilhørsforhold.

Derfor er det på sin vis ligegyldigt, at et par Converse giver samme affjedring som klipklapper og ikke tåler regn. De praktiske detaljer er ingenting imod de følelser, strategier og agendaer, der ligger i moden.

Vi er alle individualister på samme måde. Vi har brug for at tilhøre en gruppe, og det viser vi gennem vores tøj



Historisk set hviler skoen på en gummisål og myten om den amerikanske drøm. Marquis Mills Converse, der grundlagde Converse Rubber Company i 1908, mente, at sport var selve billedet på den amerikanske drøm, fordi alle uanset social status kunne blive stjerner.

LÆS OGSÅ

Bare de havde evnerne, drivet og det rigtige udstyr.

Stadig et sportsbrand
Filosofien forklarer måske virksomhedens skift fra dæk, gummistøvler og galocher til sportssko. I hvert fald kom de første Converse All Star i 1917 til at hænge uløseligt sammen med den på det tidspunkt unge sportsgren basketball.

I dag regnes Converse All Star stadig som et sportsbrand og rangerer på listen som verdens tredjestørste. Men skoen er mere fashion end high performance. Og det forklarer netop den store udbredelse.

Mode lever af at forandre sig, og jo flere strenge den har at spille på jo bedre. All Star har mange strenge, der er blevet udviklet i løbet af skoens 93-årige historie.

Musikkens foretrukne
Stærkest står forholdet mellem skoen og musikken. Det knyttes især til bands som The Ramones og Nirvana med Kurt Cobain som personificeringen af All Star som musikkens sko.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Converse dyrker sine musikalske rødder både i produkter som med deres Roskilde Festival All Star i sommer og guerillamarketing som Rubber Tracks, et Converse-pladestudie i Brooklyn, der åbner næste år, hvor upcoming bands kan indspille deres numre gratis.

Moden trives med mangfoldigheden, og her har Converse gennem sin historie formået at rumme både subkultur og mainstream, ung og gammel, preppy og grunge, praktisk og party, en designklassiker og et slagtilbud i Rema 1000 på en og samme tid.

Allemandseje

Man kunne argumentere for, at Converse i lighed med jeans er gået hen og blevet allemandseje. Som en blivende beboer i garderoben i modsætning til mere flygtige gæster i skabet som haremsbukser og skulderpuder. LÆS OGSÅ Men intet i moden er konstant. Trends skifter bare langsommere, end den offentlige kommunikation omkring mode giver udtryk for. Moden arbejder nemlig ikke så hæsblæsende hurtigt, og vi er ikke nær så individualistiske, som vi tror.



Eller sagt på en anden måde: Vi er alle individualister på samme måde. Vi har brug for at tilhøre en gruppe, og det viser vi gennem vores tøj. Det handler altså mindre om, hvad vi kan sige om Converse, og mere om, hvad Converse kan sige om os.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden