Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

kig og køb. Sideløbende med modeugens fotogene catwalks foregår handelen i messehallernes mylder af tøj og tilbehør i Bella Center, Forum, Øksnehallen, og mange andre steder i byen.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Moden er masser af strik med Mad Men-talje

Ekspert vurderer, at den økonomiske krise har skabt en ny realisme i modebranchen. Tendensen var tydelig på messerne.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man har ikke været til modemesse i København, før man har stået en torsdag formiddag og set Bella Center blive fyldt op med indkøbere, sælgere, agenter, butiksindehavere og andre handelsfolk.

Det kan godt være, at mediernes spotlys er rettet mod det lille udvalg af designere, der viser deres tøj frem på catwalken, men modeugens sande hjerte banker her mellem stande, salgsmaterialer og højttalerudkald, som fortæller, at »PEJ-gruppens trendpræsentation finder sted i Hal 2, kl. 10«.

Hvis der ikke blev handlet i Bella Center, Forum, Øksnehallen, Terminal 2, Tap-1 – og i de mange showrooms rundt om i byen, hvor de store tøjfirmaer viser næste sæsons efterårs- og vintertøj – ville modeugen miste sit eksistensgrundlag.

Copenhagen Fashion Week er i ekstrem grad en handelsbegivenhed, og det er det, der gør København til en vigtig destination for såvel internationale indkøbere som jyske producenter.


»Det var messen, der åbnede døre for os og satte gang i udviklingen af firmaet. Jeg havde slet ikke tænkt stort, da jeg kom her første gang«, fortæller Anita Holk, designer og indehaver af det hastigt ekspanderende tøjmærke Container.

Hun er igen kørt fra Ikast til København for at møde kunder og de agenter, som har sørget for, at hendes afslappede, folklore- og western-inspirerede tøj nu også sælges i Sverige, Norge, England, Tyskland og Holland.

Der handles på livet løs
»Den første indkøber var klar til at handle, fire minutter inden messen åbnede kl. 9«, siger hun med et smil.

Og der bliver handlet på de mange stande. Der er 1.647 brands repræsenteret bare på denne del af modemessen, og overalt ser man kvinder og mænd bøjet over ordrebøger, computere eller stående ved tøjstativer, mens de snakker, snakker og snakker om detaljer, priser og levering til august. Det er styles og kulører fra morgen til aften fire dage i træk.

LÆS OGSÅ Midt i messen har Brandtex, Dranella, Ze-Ze og Signal store stande, og i de omkringliggende haller kan man få dækket alle behov for ikke bare tøj, men sko, smykker, hatte, strømper, pelse, bælter, handsker eller tasker. Modens bevægelse stopper aldrig, og der udbydes alt fra det mest eksklusive til en praktisk ’tummy tucker-vest’, der kan reducere mave og sidedeller. Kaster man helikopterblikket ud over dette hav af lattefarvet bomuld, får man øje på mange tendenser. Tøjet rykker i flere retninger, men man vil til efteråret med sikkerhed støde på f.eks. cool 1970’er-inspirerede brede skuldre til kvinder, kollektioner med udspring i ridning og jagt, jakker i uniformssnit, jordfarver, volumen i kjolerne, fokus på taljen og masser af grønt. Tøj skal virke Man vil også opleve, at rullekraven vender tilbage, og den vil være strikket. Der var nemlig masser af strik i messehallerne og ved flere af de markante modeshows. Strik er selvfølgelig altid populært, når det er koldt, men nu ser strikken ud til at få en omgang som decideret modefænomen i form af maxitrøjer, strikkjoler, kabelstrik og retromønstrede sweatre. Fra Stine Goya til Saint Tropez. Fra catwalk til hverdagsgarderobe. Trendeksperter kæder fænomenet sammen med interessen for økologi, natur og globalt udsyn.


Det glæder en praktisk tøjdame som Anita Holk fra Container.

»Strik er hyggeligt, og de kvinder, der køber vores tøj, kan lide at hygge sig. Bukserne skal heller ikke stramme hele dagen. Det er der ingen, der bliver i godt humør af«.

Når man ser Containers kollektion med mange naturlige farver inspireret af jord, skov og Det Vilde Vesten, kunne man tro, at Anita Holk har nærlæst trendbureauernes 2011-analyser om natur og strik, men hun følger bare sin mavefornemmelse.

Bukser skal ikke stramme hele dagen. Det er der ingen, der bliver i godt humør af



»Jeg ser ikke på trendbureauernes farveforslag. Jeg hører, hvad de siger om udviklingen i vores livsstil, men jeg tager ikke noter. Det, jeg husker dagen efter, er det, der er vigtigt for mig«, siger Anita Holk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ideen til tøjet på bøjlerne omkring hende opstod, da hun hentede sin ældste datter efter et high school-ophold i USA. De kørte op ad Highway 1, nød Californiens natur og nåede til fritænkerenklaven Big Sur, som gjorde et stort indtryk.

»Jeg tager altid udgangspunkt i mig selv. Det skal være nemt at komme ud ad døren om morgenen. Tøjet skal virke. Jeg er alene med to piger, og jeg har firmaet, så der er ikke tid til at stryge«.

Steinbeck ... i noget denim
Rykker man videre gennem København til den del af modemessen, der holder til i Terminal 2, bliver det for alvor klart, at det er generationer siden, at Paris kunne ændre kjolelængden med et koket fingerknips.

Her i DSB’s gamle togværksted er der skruet op for farverne, og selv den dybt konservative herremode vokser vildt. Stemningen minder om en Roskilde Festival med høj musik og ternede skjorter, arbejdsstøvler, denim og parkaer nok at holde alle Skandinaviens rockbands varme de næste mange år.



Netop de genopdagede klassikere fylder meget i herreudvalget, og de seneste sæsoners hipster-garderobe med Ring Wing-støvler, Pendleton-jakker og denim, der ligner noget fra en Steinbeck-roman, ser ud til at slå bredt igennem. Det er praktisk og holdbart tøj en million lysår fra 00’ernes selvlysende signalkaos.

Midt i Forum står Ulla Skjødt. Hun er ved at fotografere tre skulpturer lavet af rør beklædt med noget, der ligner stribede strømper. Tingesten er en reklame for designeren Henrik Vibskovs nye parfume.

Fokus på kvindekroppen, særligt på taljen
Ulla Skjødt er trendchef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, hvor hun holder øje med forandringer i forbrug, livsstil og mode. Hun prøver at trække en linje gennem alt tøjet.

»Jeg oplever, at der igen er kommet fokus på kvindekroppen, særligt på taljen. Det handler om glamour, som man ser det i tv-serien ’Mad Men’. Det er en ny kvindelighed. Vi har længe set tøjet præsenteret på meget unge modeller, men der er et skifte i gang i retning af noget mere voksent«.

Trendchefen peger på, at den økonomiske krise har fået designere og tøjfirmaer til at fokusere.

»Man skal huske, hvem der køber varerne. 17-årige piger går i skole og handler i H&M. Den kvinde, der har arbejde og brug for en garderobe, er jo den største kunde. Det har modebranchen erkendt«.

Dukkeghettoen
Her på messegulvene tænker man altså praktisk, men det ville ikke være modeuge uden et skud lir af den type, som Stine Goya leverer.

Den københavnske designers show har udviklet sig til ’må se’-status, og gæsterne kæmper om stolene i Musikkonservatoriets koncertsal i det gamle radiohus. Her bygger Stine Goya et drømmeunivers langt fra virkeligheden i Bella Center og iscenesætter en kollektion med navnet ’The Puppet Ghetto’.

Der er lysspil, som får det store orgel til at ligne en maskine, der er dansende snoredukker og modeller som aktører i et stykke modeteater.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce


Men der er også et konkret indhold med bånd til resten af modemessen. Noble jakker med skulderpuder, 1970’er-glamour, læder og store, fede striktrøjer med potentiale uden for København K.

Det sjove er, at hvis nogle af Stine Goyas printkjoler havde hængt på andre bøjler, i f.eks. Bella Center, kunne man have kaldt dem ’konede’, men i hendes personlige præsentation virker de aldeles friske.

Nydelige Benedicte Utzon

Det er selvfølgelig derfor, at modemessen ikke kan nøjes med at være netop messe. Der er få spændende billeder i at vise stand efter stand, selv om Goya, Rützou, Malene Birger og alle de andre har nøjagtig det samme tøj hængende, som de viser ved deres modeshows. Tag en velrenommeret designer som Benedicte Utzon. Hun har været i branchen siden 1980’erne, men har aldrig tidligere haft sit eget modeshow ved Copenhagen Fashion Week. Men forleden rykkede hun ind i den nye Aller-bygning på havnefronten. Tøjet var af den klassiske slags – kjoler med volumen, smalle, grå læderbukser i ridesnit, sweaterkjoler og ’den lille sorte’ i en version med sidelomme. Det var nydeligt. Vigtigere var det, at pladsen på showprogrammet sikrede, at de internationale journalister og fotografer mødte op, showet er blevet anmeldt og har givet designeren omtale, som hun ikke ville have fået, hvis hun bare havde passet sin stand.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden