Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eksotisk. Det franske luksusbrand Louis Vuitton er et af de mange modehuse, der har ladet sig inspirere af Yves Saint Laurents eksotiske farveholdninger i hans kollektioner fra 1970’erne.
Foto: Louis Vuitton

Eksotisk. Det franske luksusbrand Louis Vuitton er et af de mange modehuse, der har ladet sig inspirere af Yves Saint Laurents eksotiske farveholdninger i hans kollektioner fra 1970’erne.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Modebranchen har fået selvtilliden tilbage

De førende modehuse byder på skrappe farver og eksotiske sammensætninger.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den internationale modebranche valfartede til Paris, da den franske designer Yves Saint Laurent blev fejret med en retrospektiv udstilling på Petit Palais i begyndelsen af 2010.

Udstillingen talte over 300 af den franske designers haute couture- og prêt-À-porter-kreationer, og den fokuserede blandt andet på Yves Saint Laurents kollektioner fra 1970’erne, hvor han lod sig inspirere af de skarpe farveholdninger i særligt Indien og Marokko. Det har inspireret nutidens designere til en af de mest farverige sæsoner i flere år.

»Modebranchen har fået selvtilliden tilbage«
Danmarks absolut mest farveglade modejournalist, Børsens Lotte Freddie, klappede i hænderne, da hun vendte tilbage fra sommermodeugerne i Paris og London. Hun er kendt for sin forkærlighed for stærke nuancer af pink og rød, og de farver var stærkt repræsenteret i de kollektioner, der lander i butikkerne i denne måned.

»Modebranchen har fået selvtilliden tilbage«, fortæller hun.

LÆS OGSÅ Ifølge Lotte Freddie kan tendensen netop spores direkte tilbage til den store retrospektive udstilling om Yves Saint Laurent. »Folk stod i kø fra tidligt morgen til sen aften, og sådan en udstilling inspirerer modebranchen. Yves Saint Laurent var en ener, når det kom til at sætte etniske farveholdninger og inspirationer ind i en moderne vestlig kontekst. Jeg tror, at det kommer til at præge modebilledet i de næste mange sæsoner«, siger hun. Etniske sammensætninger Denne sæson er Lotte Freddie særligt begejstret Lanvin-kollektionens aftenkjoler i shocking pink og tomatrød og smaragdgrøn og safrangul, og hun fremhæver desuden den talentfulde designer Haider Ackermanns kollektion, hvor han sætter en sitrende Klein-blå sammen med aubergine, turkis og solgul. Og det er netop i sammensætningen af forskellige farver, at man skal finde koden til sommerens look. Guccis chefdesigner, Frida Giannini, tager sit farvemæssige udgangspunkt i Marokko, og hun arbejder med orange, okker, pink, safirblå og smaragdgrøn.

Hos Gucci bliver de dybe farver brugt til enkle jakker, silketoppe med dybe udskæringer og smalle bukser. Jil Sander-kollektionen er et vellykket forsøg på at forenkle Yves Saint Laurents grafiske couture-silhuetter og gøre aftenkjoler relevante ved at sy dem op i pink, orange, blå og grøn.

Når der er krise, gemmer man sig i mængden. Men nu spirer optimismen, og man vil gerne lyse lidt op igen.

Mens det franske modehus Louis Vuitton bruger de eksotiske farver i en diskokollektion med enkle slå om-kjoler og buksedragter i silke.

I Danmark har Malene Birger kreeret en gulvlang kjole i safranfarvet silke, mens Susanne Rützou tror på draperede silkekjoler i Klein-blå og stærk lilla.

Møbelindustrien er også hoppet på den farvede bølge.

Den engelske møbelarkitekt Tom Dixon har haft stor succes med sin orange skammel, Offcut Stool Fluoro, hynder til Wegners Y-stol er blevet betrukket i forskellige nuancer af turkis og gul, og sidste år fik den engelske designer Paul Smith lov til at farvelægge Steltons klassiske kaffe- og tekander i pink og blå nuancer.

Klassisk design i nye farver
Det er dog kendetegnende, at der kun bliver eksperimenteret med farverne og ikke med formgivningen.

»Klassikerne har fået en ny farve, men designet er det samme både i modebilledet, og når det kommer til indretningen. Produkterne skal være genkendelige og trygge, og det ser man også i modebranchen, hvor farverne er vilde, mens silhuetterne og inspirationskilderne er klassiske og forståelige«, siger trendchefen hos Dansk Mode & Textil, Ulla Skjødt.



Hun fortolker tendensen som et udtryk for en spirende optimisme i branchen.

»Når der er krise, gemmer man sig i mængden. Men nu spirer optimismen, og man vil gerne lyse lidt op igen«, siger hun.

»Vi skal udfordre os selv«

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og alt tyder på, at Ulla Skjødt har ret. Den svenske kæde H&M tog allerede forskud på tendensen i slutningen af december, da de arbejdede sammen med modehuset Lanvin omkring en minikollektion af pink, gule og grønne cocktailkjoler.

Måneden efter kunne H&M berette, at deres salg var steget med 8 procent i forhold til samme måned i 2009, fordi kunderne havde flået kollektionen ned fra hylderne. Lotte Freddie var en af de kvinder, som investerede i en af kjolerne.

LÆS OGSÅ »Vi skal udfordre os selv«, siger hun. »Det gør mig i godt humør at være klædt i smukke farver«.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden