Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

<cutline_leadin>Opdateret.</cutline_leadin> Nye materialer og tekstilteknologier, men inspiration fra begyndelsen af forrige århundrede. <fotograf>Foto: H&M</fotograf>

<cutline_leadin>Opdateret.</cutline_leadin> Nye materialer og tekstilteknologier, men inspiration fra begyndelsen af forrige århundrede. <fotograf>Foto: H&M</fotograf>

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Storbyens mandlige modedyr skal tilbage til vildmarken

Fortiden fylder normalt meget lidt hos H&M, men ny kollektion henter inspiration i historien.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hjørnet af Sergelgatan og Hötorget skiller sig ikke ud fra resten af det indre Stockholm. Det er den del af den svenske hovedstad, som byplanlæggere skamklippede i 1960’erne og fyldte op med identiske kontorbygninger i beton og glas.

Men her, hvor folk myldrer forbi ad parallelle gågader, lå engang en butik, der hed Mauritz Widforss. Den handlede med udstyr til jagt og fiskeri, og når det var vinter, kunne man købe ski i forretningen. Det var dog mest af alt beliggenheden, der i 1968 fik Erling Persson til at købe Mauritz Widforss og indlemme butikken i sin hastigt voksende tøjkæde, Hennes.

Hennes havde succes med at sælge moderne dametøj billigt, men man ville ind på herremarkedet, og jagtbutikken i Stockholm blev det første skridt på vejen mod den kønskombination, vi kom til at kende som Hennes & Mauritz, i dag H&M.

LÆS OGSÅ

Med udgangspunkt i historien
I et showroom på Drottninggatan, lige rundt om hjørnet fra Hötoget, sidder Petter Klüssel. Han er designchef for den del af H&M, som arbejder med sports- og casualtøj til mænd.

»Selv om jeg har været i koncernen i 11 år, vidste jeg ikke noget om Mauritz. Det var først, da jeg læste biografien ’Handelsmännen’ om Erling Persson og hans søn Stefan, at jeg blev interesseret i at vide mere om historien«, forklarer den 38-årige designer.

Hans nysgerrighed førte til en jagt på gamle kataloger og salgsmateriale fra Mauritz Widforss-butikken. Han fandt noget, der er ældre end H&M selv, og opdagelserne betød samtidig, at han fik ideen til en ny kollektion med udgangspunkt i historien.

Resultatet er en serie jakker, bukser, sweatere, skjorter, huer og tasker, der ligner vildmarksgrej, men som i stil med meget af tidens outdoortøj er målrettet urbane mænd langt fra bjerge, permafrost og jagtmarker.

Historisk og moderne
Petter Klüssel viser mig sine inspirationskilder. Han har fundet dem på loppemarkeder og via nettets handelspladser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er antikvariske magasiner som Från Skog och Sjö, avisudklip fra 1914 med tegnede annoncer for Mauritz Widforss, der åbenbart solgte solide vandrestøvler, som ligner dem, man ser på Vesterbro i København i dag. Det ældste katalog i samlingen er fra 1890. Hennes åbnede i 1947.

»Det er ikke en vintagekollektion, vi har lavet. Den skulle være historisk, men moderne. Det er bytøj, der kan fungere i skoven. De færreste mænd vil bryde sig om den rummelige pasform, man brugte tidligere«.



Han henter en regnjakke i oilskin. Den er lavet i samarbejde med British Millerain og ser gammeldags ud, men når man lyner op, er foret orange, og al finish er lavet med nye teknologiske materialer.

»Vi er et modefirma, og vi har set, at interessen for heritagemode og tøj med en historie er vokset de seneste fem-seks år. Historien fylder i det hele taget meget i herremode. Mænd kan godt lide, at der er en fortælling«, mener Petter Klüssel.

I Mauritzkataloget peger han på et billede af nogle sokker, som hans designhold har genskabt, så mønstret nu er udsmykningen på en spraglet striktrøje. På samme måde er tegningen af en skuldertaske til landkort blevet opdateret til en iPad-taske. Drømmer om eventyr


Selv om de gamle magasiner viser, at Mauritz Widforss handlede med blink, net og riffelfutteraler, er der ikke sluppet den slags hardware med ind i arkivkollektionen.

Målgruppen er bymænd, men som Petter Klüssel udtrykker det, er der mange af os, der drømmer om eventyret i vildmarken.

»Vi lever sikre liv, alligevel ser man i Stockholms centrum mænd køre i firehjulstrækkere. Der er også den detalje, at vejret i vores del af verden er vådt og koldt det meste af tiden, så outdoortøj giver mening, hvis man skal cykle på arbejde og ikke vil være gennemblødt«.

Desuden har outdoorproducenterne skubbet til udviklingen af nye materialer, og de er blevet overtaget af den almindelige modebranche.


For H&M er Mauritz Archive Collection et hobbyprojekt. Den lanceres i et lille oplag, men viser en ny bevægelse hos den svenske koncern, der omsatte for 122 milliarder kroner i 2012.

Gennem årtier har H&M levet af nuet. Designerne har været ansigtsløse – bortset fra profilerede samarbejder med folk som Karl Lagerfeld og Versace – og man har aldrig været selvrefererende.

Men Petter Klüssel vil ikke udelukke, at der fremover kommer flere kig tilbage i historien.

»Vi laver hele tiden research og leder efter referencer, også hos os selv«.

En ægte slægtning

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er en krølle på historien om Erling Perssons køb af Mauritz Widforss. Mauritz blev opslugt af Hennes, og fiskegrejet måtte vige for modetøj, men den specialiserede jagtdel af butikken blev ført videre under navnet Widforss. Forlader man H&M’s showroom og går ned ad Drottninggatan i retning mod Riksdagen, krydser man den smalle Fredsgatan, og der – i nr. 5 – ligger det sidste levn af den historiske forretning: kongelig hofleverandør Widforss, etableret i 1727. »De, der har butikken, er på en måde vores halvbrødre«, siger Petter Klüssel. Widforss-folkene har hjulpet ham med historiske input og kommer til at sælge fem håndplukkede ting fra Mauritzkollektionen side om side med det ægte outdoorgrej.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden