Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
kulør. Den japanske tøjkæde Uniqlo ekspanderer kraftigt og har tøjbutikker i USA, England og ikke mindst Asien, som her i Shanghai. I denne uge åbner Uniqlo en butik i Berlin.
Foto: PR

kulør. Den japanske tøjkæde Uniqlo ekspanderer kraftigt og har tøjbutikker i USA, England og ikke mindst Asien, som her i Shanghai. I denne uge åbner Uniqlo en butik i Berlin.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Japansk hverdagstøjskæmpe vokser sig tæt på Danmark

Tøjkæden Uniqlo sælger farverigt basistøj og tænker anderledes end konkurrenter som H&M og Gap.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

New York er en by med mange butikker, og man er vant til store armbevægelser. Alligevel kan Uniqlos to flagskibsforretninger på 34th Street og 5th Avenue tage pusten fra selv den mest hardcore shopper.

Den på 5th Avenue er med sine 8.268 kvadratmeter ganske enkelt områdets største butik. Den ville blive kategoriseret som et hypermarked, hvis den skulle følge den danske planlov.

Det er et enormt tøjtempel og det mest synlige eksempler på, at Uniqlo er i gang med en eksplosiv ekspansion. Kæden har allerede en dominerende rolle i Asien og rangerer som nummer 4 i verden efter Zara, H&M og Gap.

Butikken på 5th Avenue ligner med et bredt arsenal af rulletrapper et stormagasin, men selv om salgsområdet breder sig over tre etager, og alt er stort, er Uniqlos måde at præsentere varerne overraskende enkel.

Sweatshirt a la hamburger

Tøjet er placeret efter type i overskuelige afsnit, og hver sektion er sorteret i masser af farver. Man får ikke smidt et helt look i ansigtet, og det er bevidst, har Uniqlos ejer, Tadashi Yanai forklaret.

»Vi opfatter tøjet som dele, der kan samles og blive til mode. Vi tror ikke på, at hvert stykke tøj skal være noget særligt eller have en personlighed. Det er kunderne, der har personlighed«.

LÆS OGSÅ

Han har engang sammenlignet en simpel sweatshirt med en hamburger. Det er en basisvare, så må forbrugerne selv finde ud af, om der skal ketchup, pickles eller sennep på.

Tadashi Yanai har en diskret tilgang til en ellers larmende modeverden, og det har været med til at sikre Uniqlo succes.

Kædens styrke findes ikke i enkelte produkter, der stikker ud fra helheden, men i kulører, bredde og en ganske traditionel opfattelse af stil.

Volumen giver muligheder

Mange danskere har allerede mødt Uniqlo på rejser. Kæden har blandt andet afdelinger i London, Paris og ikke mindst i Asien, og nu står japanerne tæt på den danske grænse.

Koncernens første tyske butik åbner i denne weekend i Tauentzienstrasse i Berlin. Det er Uniqlos foreløbig største butik i Europa. Dermed er firmaet aktivt i 16 lande, til sammenligning findes H&M i 53.

I Japan har kæden en så dominerende position, at der findes et ord til at beskrive en person, som er klædt i for meget Uniqlo. Så er man en ’unibare’, og det er ikke ment positivt.

For Tadashi Yanai er det ikke et mål at dominere markedet.

»Men man er nødt til at have volumen for at kunne holde butikken åben. Ellers risikerer man at blive opkøbt eller gå fallit. Jeg har set andre industrier dø ud på den facon«, siger han til Financial Times.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En særdeles pengestærk ejer

Han er i dag Japans næstrigeste, og hvor listen over velhavere engang toppedes af personer fra bilindustrien eller elektronikbranchen, er de udkonkurreret af folk fra internetvirksomheder og altså en mand, der sælger modetøj. Forbes vurderer, at Tadashi Yanai er god for 98 milliarder kroner.

Men hvad gør Uniqlo, som er anderledes end Zara, H&M eller danske Bestseller?



Simon Hansen, kommunikationsansvarlig i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, forklarer, at japanernes fokus ligger et andet sted.

»Uniqlo sælger primært basisvarer i høj kvalitet og til en fornuftig pris. Og så har de stor dybde i sortimentet, hvor de andre kæder satser på bredde. Hos H&M finder man ikke cashmere-sweatre i 15 farver, det gør man hos Uniqlo«.

Konservativt

På den facon er udvalget ikke så flagrende og trendbaseret, men mere konservativt. Man arbejder desuden med en længere produktionstid end for eksempel Zara, der er verdensmestre i fast fashion.

»En anden forskel handler om materialer. Uniqlo har udviklet en række teknologiske materialer, som typisk er noget, der findes i dyrere tøj, men fordi omsætningen er stor, kan de sælge letvægtsdunjakker til lav pris«.

Netop dunjakkerne er sammen med Heat Tech-undertøj og fleecetrøjer i absurd mange kulører og mønstre blandt de varer, som har givet Uniqlo opmærksomhed i modekredse. Det samme gælder firmaets samarbejder med kendte modefolk som den tyske minimalist Jill Sander, preppy-eksperten Michael Bastian og den japanske streetwear-mester Nigo (A Bathing Ape).

Senest har popstjernen Pharrell Williams lavet en kollektion, der rammer butikkerne 24. april.

»Uniqlo har grundlæggende et meget stramt koncept, og disse samarbejder er med til at skabe liv i butikkerne«, mener Simon Hansen.

Vil være størst

Når man besøger en Uniqlo-butik, er det ikke umiddelbart tydeligt, at afsenderen er japansk. Udvalget med polotrøjer, sweatshirts og bomuld i et utal af farver virker amerikansk, og det er ikke tilfældigt. Tadashi Yanai har været fascineret af USA, siden han var dreng, og boede der som ung. Senere så han kæder som Gap og undrede sig over, hvorfor der ikke fandtes en japansk udgave. Selv om butikkernes hylder domineres af hverdagens trækheste, er Tadashi Yanais mål alt andet end konservativt. Han åbner en ny forretning hver eneste uge, og målet er at slå konkurrenterne. I 2020 skal omsætningen være på 275 milliarder kroner om året. Det er fire gange så meget som i 2013.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Ekspansionen sker først og fremmest i Asien, USA og de store europæiske hovedstæder. Simon Hansen vurderer, at vi næppe kommer til at se Uniqlo i Danmark på kort sigt. Omsætningsmulighederne er for små. »Men deres webshop vil kunne generere trafik herfra, efterhånden som flere danskere møder de fysiske butikker i udlandet«.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden