Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

pletter. Der er kun lavet 100 par af de ølplettede tennissko, der indeni og nedenunder er drysset med detaljer, og skoene er primært lavet til samlere.
Foto: Seidel Photography(PR)

pletter. Der er kun lavet 100 par af de ølplettede tennissko, der indeni og nedenunder er drysset med detaljer, og skoene er primært lavet til samlere.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når ølnørder leger med skofanatikere sker der usædvanlige ting

Skoen The Beer Geek Absalon er et født samleobjekt, trods ølpletter.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fleste af os ville sikkert blive møgsure, hvis der blev hældt øl ud over vores nye sneakers. Det er sådan noget, der kan ske ved et uheld i løbet af en glad aften i byen, men ligefrem at gøre det med vilje ligner ikke en fornuftig handling.

Det krævede også en del overtalelse, da Joachim Idestrup Friis og Jonathan Soriano skulle overbevise deres italienske skindleverandør om at åbne en stribe mørke øl og stænke det friskgarvede lyse skind med procentholdig stout.

Han endte med at gå med på spøgen, og et sted i Norditalien har en stolt håndværker hældt Beer Geek Breakfast fra Mikkeller på en hel masse skind og bagefter syet det fast på gummisåler.

Resultatet er The Beer Geek Absalon, en unik sko skabt af to skofanatikere efter lange diskussioner med ikke bare skindfolk, men også med folkene bag bryggeriet Mikkeller – det københavnske kultbryghus, der har en fanskare spredt over det meste af verden.

»Vi ville lave nogle gale sko i samme ånd, som Mikkeller laver gale øl«, forklarer Joachim Idestrup Friis.

Skoen blev lanceret i sidste weekend i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration, hvor ølnørder mødtes og smagte håndværksbryg og andre eksperimenter fra alternative bryghuse.

Hardcorefans

Det nørdede element er vigtigt i denne sammenhæng. Man kan selvfølgelig tage sine The Beer Geek Absalon på og gå på bar, men skoen er tænkt som en samleobjekt. Den sælges i en specialfremstillet udsmykket finerkasse og leveres sammen med en flaske af netop den type øl, som efter stænkning i Italien giver skoens overlæder et spættet mønster.

Da målgruppen er samlere, har ølflasken en særlig etiket med en sko i stedet for den stempelkande, der normalt er på en Beer Geek Breakfast. Samlet pris er 2.200 kr., og der er kun fremstillet 100 nummererede skosæt.

»Samlermæssigt er det rent guld«, mener Joachim Idestrup Friis, der ved, hvad den slags handler om.

Han er en af landets førende eksperter i sportssko, udgiver The Seveninch Paper om emnet og samler selv. Han kender sine nørder og sneakers i limited edition.

Alligevel kom ølfolkets dedikation bag på ham, da han deltog i Copenhagen Beer Celebration.

»Det er virkelig hardcorefans. Der er mange skonørder, der kan lide øl, men det virker, som om ølnørder primært interesserer sig for øl. De samler og prøver at smage så mange som muligt. De synes, at det er sjovt med skoene, men de vil helst have fat i øllen med den særlige etiket«.

Blandt de første købere ved ølfesten var en Mikkeller-elskende norsk operasanger og en stribe svenske ølaficionadoer.

Pilsner duer ikke

Vi deler en flaske Beer Geek Breakfast, mens vi taler om øl og sko i det københavnske kælderlokale, hvor Joachim Idestrup Friis og Jonathan Soriano holder til. Ingen af dem er designere, men de har et kreativt fællesskab, hvor de sætter gang i projekter med sko, møbler, magasiner og meget andet.

Ideen til ølskoen begyndte med en gris.

I 2013 lavede makkerparret en pop op-restaurant, hvor der blev serveret kød fra økogrise, der havde drukket en halv liter Mikkeller-øl om dagen i et halvt år. Efterfølgende begyndte Friis og Soriano at spekulere på, hvordan man kunne bringe sko ind i ølverdenen.

Det førte blandt andet til eksperimenter med at hælde øl på en masse sko og skind.

»Pilsner duede ikke. Man kunne stort set ikke se pletterne. Stouten viste sig at være perfekt«, siger Soriano med et smil.

Det er nogle diskrete pletter, som Beer Geek Breakfast efterlader på det lyse skind. Man skal vide, at det er øl, der har lavet dem, og det er en del af pointen. Det handler først og fremmest om at skabe en fortælling.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sko nok i verden

Når man kommer tæt på skoen, er det tydeligt, at der er drysset detaljer ud over den, som skal pirre nørderne. Under højre sål finder man et print af øletiketten. Den vil blive slidt af, hvis man går med skoen, forklarer Joachim Idestrup Friis.

Inden i skoen og på bagkappen har den amerikanske kunstner Keith Shore tegnet en fuckfinger, og på siden er der diskret skrevet ’CBC 2014’ på samme måde, som Adidas skriver ’Gazelle’ og andre modelnavne.

»Men ser man bort fra udstyret, så var målet at skabe en god tennissko i naturlæder«, siger Idestrup Friis og nævner Adidas’ diskrete og evigt populære ’Stan Smith’ og ’Rod Laver’ som stilforbilleder.

Det kan virke tosset kun at producere 100 par sko, men det er en vigtig del af projektet, at der er så lidt spild som muligt, og at man ikke fremstiller for mange varer. Der er sko nok i verden, som Joachim Idestrup Friis udtrykker det.

Der er planer for at videreudvikle skoen. Jonathan Soriano taler om muligheden for øge komforten og lave en model i samarbejde med nogle kokke eller en restaurant, og så er der selve ideen med at bruge øl til farvning.

»Det kunne være sjovt at lave en version med spontangæret øl. Det kan give gode farver. Det er også en måde at undgå giftstoffer. Kan man lave en lilla sko med blåbærøl«, spørger han og tænker hurtigt videre.

»Man kunne også prøve at gære øllet sammen med læderet og bagefter hælde det på flasker. Så drikker man nærmest sine sko!«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden