0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fint, gammelt dansk modemærke genoplives med bæredygtige tiltag

Celina Fonnesbech, sjette generation af den berømte modefamilie, er i front.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR
Foto: PR

Historie. »Vi har en unik arv, men det er et nyt brand«, siger Celina Fonnesbech. Her bærer en model et eksempel fra Fonnesbechs efterårskollektion 2015.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle vil muligvis huske Fonnesbech-navnet og det stormagasin, som familien gennem generationer drev på Strøget. Det var kendt som en af Københavns fine butikker med egen modesalon, og før overgangen til gågade kunne damer på indkøb køre bilen helt op foran døren, når der skulle handles kjoler, jakker, hatte eller handsker.

Fonnesbech lukkede i 1970, og blokken mellem Østergade og Nikolaj Plads rummer i dag blandt andet Fona 2000.Men nu kan man igen gå i Fonnesbech, det betyder bare noget lidt andet. Navnet er genfødt som modemærke for kvinder.

Primus motor er Celina Fonnesbech, sjette generation i familien til at gå ind i tøjbranchen, og sammen med kommerciel direktør Claus Norup Nielsen og designer Mette Julie Bundgard-Nielsen er hun i gang med både at puste støvet af historien og starte noget helt nyt.