Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Bloggerne. Frederikke Cæcilie Toftsø (tv.) og Sidsel Alling forsøger i deres bog at indkredse begrebet 'smart' og vejen til at blive det. Deres konklusion er, at man i stedet for at efterligne designere og trendsættere skal lade sig inspirere og tage det, man synes fungerer for én selv. Foto fra bogen.

Bloggerne. Frederikke Cæcilie Toftsø (tv.) og Sidsel Alling forsøger i deres bog at indkredse begrebet 'smart' og vejen til at blive det. Deres konklusion er, at man i stedet for at efterligne designere og trendsættere skal lade sig inspirere og tage det, man synes fungerer for én selv. Foto fra bogen.

Mode

Populære modebloggere: Du afgør selv, hvad der er smart

Der er mange i modeverdenen, der gerne vil fortælle os, hvad der er smart. Men hvordan finder man frem til sin egen stil? Det har modebloggerne Sidsel Alling og Frederikke Toftsø skrevet en bog om.

Mode

Man kan ikke købe sig til stil. Det er en gammel sandhed, som gentages i stort set alle stilguider og bøger om mode. Man kan fyre kassen af på modetøj og logoer, men det kræver noget andet, hvis man skal fremstå som mere end et juletræ pyntet med standardvarer.

Hvad dette andet er, er det straks sværere at definere. Her er et forslag:

»Mode er ligesom mad. Køber du alt i Netto, eller går du også i Torvehallerne og blander tingene på din egen måde? Har man penge, er det nemt at finde et billede af et berømt stilikon og skaffe noget tøj magen til. Men det bliver man altså ikke smart af«, siger Sidsel Alling.

Hun skriver modebloggen Fashionpolish, og sammen med veninden Frederikke Toftsø (fra Fredes Blog) har hun samlet en lang række råd og personlige observationer om stil og påklædning i bogen ’Smart’.

Her trækker modeduoen en kraftig streg mellem at være ’ægte smart’ og ’købesmart’.

Men hvad vil det egentlig sige at være smart?

»At være smart kan være at føle sig sexet, respektabel eller bare godt tilpas og fuld af selvtillid«, mener Sidsel Alling.

Frederikke Toftsø:

»Det er smart at klæde sig, så det passer til situationen. Man kan være vældig smart i kassebukser, men det er ikke smart at cykle i dem og få dem viklet ind i kæden«.

Personlig udvikling

Denne blanding af modedrømme, realisme og tips leveret med glimt i øjet er en vigtig del af ’Smart’ og de to modeblogs, som makkerparret (hver for sig) har drevet siden 2009.

De mener, at man skal være sig selv og lade være med slavisk at forfølge billedstrømmen på Instagram, Pinterest, Snapchat og de andre sociale medier, som sammen med bloggene har revolutioneret modeformidlingen.

Der er masser af inspiration at hente i det univers, men for at blive smart må man tænke selv.

FRA ARKIVET

Sidsel Alling fortæller, at hendes personlige stiludvikling er gået gennem faser som poptøs, efterskolehippie, skater og teatralsk modeoffer.

»Jeg prøvede at være moderne og ligne andre, men det så unaturligt ud. Nu klæder jeg mig på for min egen skyld«.

I bogen hylder Alling og Toftsø cool stilforbilleder som popgruppen Spice Girls, den svenske modeentreprenør Elin Kling, skuespilleren Chloë Sevigny og modellen Malgosia Bela. Det er personer med et udtryk, der er vokset frem over tid og ikke er flået ud af et modemagasin.

Vi har også andre jobs, og jeg er glad for, at jeg ikke bruger al min tid på at skaffe likes

At definitionen på smart konstant er i bevægelse, oplevede Frederikke Toftsø forleden i Aarhus, da hun stødte på en flok unge fyre med styr på detaljerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der var Raf Simons-sneakers og Yeezy-støvler, afklippede jeans med huller de rigtige steder. De bar Gosha Rubchinskiy-jakker, badges som i 1970’erne, skateboards og nogle avancerede grydefrisurer. De så forrygende ud og havde gjort en indsats for at skaffe noget særligt tøj. De kunne have købt et sæt fra Wood Wood, og det havde været pænt, men det kan alle andre også få fat i«.

»I forhold til de drenge virker vi ret kedelige«, tilføjer Sidsel Alling.

»Jeg har stort set altid det samme på. Det er bukser eller nederdel, og stilen er ens. Jeg opfatter det som smart, at jeg har fundet en identitet i tøjet. Frede har det lige omvendt og skifter udtryk ofte«.

Til interviewet, der foregår over morgenkaffe i det indre København, ser modeduoen både smart og casual ud. Sidsels boksfriske sorte Nike-sko tiltrækker opmærksomhed, mens Frederikke om halsen bærer et smykke fra Mads Nørgaard og Trine Tuxens nye kollektion.

Marked i opbrud

’Smart’ er ikke en bog om at blogge, men den udspringer af de oplevelser, Sidsel Alling og Frederikke Toftsø har haft, siden de begyndte at ytre sig om mode for snart 7 år siden. Dengang var personlige modeblogs et nyt fænomen.

»Det var grineren at kunne gøre det hele selv og blive inviteret ind i modebranchen. I dag er modeblogs benhård business. Vi har også andre jobs, og jeg er glad for, at jeg ikke bruger al min tid på at skaffe likes«, siger Sidsel Alling.

»Jeg blogger, fordi det er sjovt at dele, men blogmarkedet er ikke sundt. Jeg var til modeuge i Stockholm, og det var lige som at være med i ’Hunger Games’ med bloggere på konstant jagt efter den vildeste streetstyle«, fortæller Frederikke Toftsø.

En del af aktiviteten er desuden rykket fra blogs til Instagram og Snapchat. Det giver flere udtryksmuligheder, men også større konkurrence – ikke bare mellem bloggerne, modemærkerne skal også slås for opmærksomhed. Nettet har skabt en ny form for stjerner med stor indflydelse på, hvad der i bredere forstand bliver opfattet som smart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man vil kunne placere hvad som helst hos de tre rigtige personligheder og skabe en trend. Hvis folk ser det på en rapper, en instagrammer og en supermodel, kan alt blive et hit«, mener Sidsel Alling.

Så er vi tilbage ved forskellen på ægte smart og købesmart og spørgsmålet om, hvem der egentlig bestemmer, hvad der er smart.

»Der er sket en bevægelse, fordi alle i dag har adgang til de samme oplysninger. Der er trendsættere, streetstylefotografer og designere, som prøver at skabe trends, men i sidste ende er forbrugerne de vigtigste. De tager kun det, der fungerer for dem«, siger Frederikke Toftsø.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce