Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

#Monkifesto. Kiran Gandhi er blandt en større gruppe kvinder og et par mænd, der lancerer aktivistiske budskaber i samarbejde med Monki. Gandhis budskab – ’Periods are cool’ og ’Period’ – er trykt på en serie trusser. Pr-foto

#Monkifesto. Kiran Gandhi er blandt en større gruppe kvinder og et par mænd, der lancerer aktivistiske budskaber i samarbejde med Monki. Gandhis budskab – ’Periods are cool’ og ’Period’ – er trykt på en serie trusser. Pr-foto

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Utraditionel model: Hun blev berømt for at løbe maratonløb med menstruationsblodet løbende frit

»Jeg valgte ikke aktivisme, aktivisme valgte mig«, siger den 27-årige amerikaner Kiran Gandhi.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kiran Gandhi er ikke typen, man normalt ser i reklamer for modemærker, der henvender sig til massemarkedet. Den 27-årige amerikaner har hverken modelmål eller et specielt kendt ansigt, og når hun den kommende tid optræder i en kampagne for det svenske mærke Monki, fremfører hun et budskab, der handler om menstruation.

Kiran Gandhi er afsender på en serie trusser med påskriften ’Periods Are Cool’ og ’Period’, og naturlig blødning er et emne, hun arbejder med som aktivist ved siden af at være musiker, kunstner og ekspert i streamingteknologi.

I 2015 gennemførte hun Londons maratonløb blødende og uden bind eller tamponer. Billeder af hende med gennemblødte løbetights og en medalje om halsen gik viralt, og hun blev mål for såvel positive som negative kommentarer.

»Det overraskede mig, at det fik så meget opmærksomhed. Valget gav komplet mening for mig, jeg tog mig af min krop. Men der bliver altid ballade, når en kvinde vælger at prioritere sin egen komfort frem for at acceptere den skam, som andre tildeler hende«, forklarer Kiran Gandhi.

»Diskussionerne efter mit maraton understreger, hvorfor vi skal tale om menstruation. Det er et vigtigt punkt på den feministiske dagsorden i dag, og det forener alle kvinder. Det er vores fælles styrke, ikke noget, der skal holde os tilbage«.

Jeg har kontaktet Kiran Gandhi for at finde ud af, hvorfor hun som aktivist har valgt at medvirke i Monkis reklamer. Hun er del af en større gruppe kvinder (og et par mænd), der fremfører i alt 10 budskaber. Nogle taler om LGBTQ-rettigheder, andre om online-raseri, kropsstørrelser og multikultur. Det hele er kogt ned til en række slogans, som er døbt ’#Monkifesto’ og trykt på sweatshirts, hættetrøjer og trusser.

Med på holdet er markante damer som den amerikanske sexrådgiver Karley Sciortino. Hendes budskab er ’Please yourself’ – tilfredsstil dig selv.

Kiran Gandhi forklarer via e-mail, at hendes ’Period’-trusser er aktivisme på linje med hendes andre projekter.

»Jeg valgte ikke aktivisme, aktivisme valgte mig. Sammen med Monki kan jeg vise unge kvinder, at de ikke skal skamme sig over deres naturlige kropsprocesser. Undertøjet er lavet med glimt i øjet og er en opfordring til at tale frit om sin månedlige cyklus«.

Oplæg til diskussion

At det er et modemærke, som leverer budskabet, frem for et mere traditionelt medie, ser Kiran Gandhi som en chance for at kommentere og kritisere samfundsudviklingen.

»Vi lever i en verden, hvor unge kvinder bliver seksualiseret, før de er klar over, hvordan de skal tage sig af kroppen. Vi lærer dem at tilfredsstille mandlige partnere, men vi lærer dem ikke, hvordan de selv kan finde nydelse. Det er et kæmpe problem, og det er fedt, at vi kan tage emnet op i reklamerne«.

Hvis man har besøgt en Monki-butik, er aktivisme næppe det første ord, der dumper ned indkøbskurven. Kæden, der er ejet af H&M, dyrker et kulørt univers, og forretningerne minder mere om natklubber end traditionelle tøjbutikker. Der er masser at se på og pille ved, og et ungt, kvindeligt publikum sørger for konstant ekspansion hos det 10 år gamle mærke.

Filosofien er, at kunderne skal kunne genkende sig selv i tøjet, personalet og mærkets reklamer.

Denne kontakt skal ikke kun bruges til at sælge varer, forklarer Monkis chef for brand og marketing, Jennie Dahlin Hansson:

»Vi vil gerne starte diskussioner, og vores kunder er måske, måske ikke, enige med os, men der er nogle vigtige emner omkring ligestilling og køn, som er nødvendige at tage op. Skam og menstruation er et af dem«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Marketingchefen opfatter ikke #Monkifesto-kampagnen som traditionel reklame, og det er heller ikke en OBS-pjece. Det er en konsekvens af at være i kontakt med unge kvinder. Jennie Dahlin Hansson fortæller, at temaer som priser, størrelser, produktionsmetoder og valg af modeller ofte udløser heftige meningsudvekslinger på Monkis profil på de sociale medier.

»Vi havde en reklame med en kvinde med hår under armene, som fik mange til at kommentere negativt. Heldigvis var andre følgere hurtige til at skrive det modsatte og bede kritikerne om at styre sig. Vi har en striks politik om digital mobning og moniterer altid Instagram, Facebook osv.«.

Den type online-diskussioner, hvor skældsord og udskamning forekommer, findes også herhjemme. I foråret handlede en af dem f.eks. om friblødere – en gruppe kvinder, som fortalte, hvordan de lader menstruationsblodet løbe. »Læsere i kog« lød en efterfølgende overskrift i Politiken.

For Kiran Gandhi bør diskussionen om friblødning ikke handle om, hvorvidt blod er ulækkert eller grimt, men om at tage kontrol over egen krop.

»Det er ødelæggende for kvinder altid at skulle forholde sig til, hvordan andre ser på os. At bløde frit er en form for aktivisme. Jeg vil ikke anbefale, at man gør det hver måned, men det er mest, fordi det ikke altid er praktisk, behageligt, hygiejnisk eller godt for tøjet. Men det er et valg, man selv må træffe, og det bør ikke afgøres af andres skønhedsidealer«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden