0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Unge arbejder gratis i den københavnske modeuge

Fagbevægelsen kalder det uartig udnyttelse, når unge arbejder gratis i modebranchen. I dag åbner modeugen.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Modens elite er klar til at kindkysse, skulderklappe og sippe champagne, når den københavnske modeuge åbner i dag.

Men bag de glamourøse kulisser vil unge mennesker arbejde ulønnet for at få det hele til at glide.

»Det er meget almindeligt«, siger Lisa Hardgrove, pr-ansvarlig i det danske modehus Soulland, hvor 16 mennesker arbejder ulønnet under deres show.

»Der er mange, der har endnu flere til at arbejde gratis, end vi har«, siger hun.

Ifølge en rundringning, som Politiken har gennemført blandt 15 af landets modehuse, der leverer modeshow under Copenhagen Fashion Week, bruger over halvdelen gratis arbejdskraft eller aflønner symbolsk de arbejdende med gratis tøj.

Selv om de alle har meldt sig frivilligt, vækker det vrede hos LO-sekretær med ansvar for ungdomsarbejde Ejner K. Holst.

»Vi ved, at der er tale om rigtig hårde og stressende arbejdsdage under modeugen. Jeg forstår ikke, at modehusene vil være det bekendt«, siger han.

Udnyttelse? Ikke her!

Mange unge med designerdrømme står i kø for at kunne skrive modehusene på deres cv og for at opleve den svært tilgængelige verden. De bliver hyret som påklædersker, makeupartister og såkaldte seatere, der sørger for, at modeshowets gæster sidder på de rigtige pladser. De fleste virksomheder har et sted mellem 8 og 20 ulønnede medarbejdere, der hjælper til under modeugen, viser Politikens rundringning. Populære modehuse som Wood Wood, Veronica B. Vallenes og Soulland er eksempler på virksomheder, der ikke udbetaler løn. Nogle af de unge får dog gavekort, gratis tøj eller såkaldte goodiebags, poser med gaver fra designerne. »Det er simpelthen uartigt. Man kan ikke bare bilde folk ind, at hvis de bider tænderne sammen, så skal de nok blive store, gode designere«, siger Ejner K. Holst.



Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere