0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guld, lir og overflod: Kan man fejre 20-året for et mord? Det gør modehuset Versace

Donatella Versace holder liv i mindet om Gianni Versaces opulente designstil og recirkulerer med succes en historie, der kunne være stoppet med et drab i 1997.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Luca Bruno/AP
Foto: Luca Bruno/AP

Donatella Versace fejrede sin bror, Gianni Versace, sammen med hans yndlingsmodeller, supermodellerne Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Helena Christensen og Carla Bruni (udenfor billedet til venstre, hånd i hånd med Schiffer).

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dér stod de. Som historiske skulpturer, der bragte minder om fortidens storhed, men samtidig så meget i live, at de overstrålede det meste andet omkring dem.

Carla Bruni, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford og Helena Christensen. Fem langbenede og genkendelige kvinder med masser af hår og kindben. Alle klædt i matchende lange sølvfarvede kjoler, som fulgte kroppen og fik øjeblikket til at skinne endnu mere.

Vi lever i en tid, hvor betegnelsen ’supermodel’ sidder løst, men her var den ægte vare. En kvintet fra dengang, fænomenet blev født, og selv om de alle har skruet ned for arbejdstempoet, var udstrålingen intakt.

De var samlet for at mindes Gianni Versace – den stilskabende italienske modedesigner, der blev skudt og dræbt for 20 år siden uden for sit hjem i Miami. Hans efterladte modemærke markerede jubilæet med et show under modeugen i Milano, hvor stiltræk fra 1980’erne og 1990’erne blev recirkuleret, og tilstedeværelsen af de fem supermodeller understregede, at Gianni Versaces ånd lever videre.

Han var med til at skabe en form for glamour, som få efter ham er lykkedes med at lave bedre, vildere eller mere svulstigt. De ekstraordinære modeller passede dengang perfekt til hans vision. De havde mere krop, end man ser på catwalken i dag, og sammen med bl.a. italienske Vogue og musikvideoen til George Michaels ’Freedom’ gjorde Versace supermodellerne til et fænomen.

Imponerende overlevelse

Midt i det hele stod også en lille kvinde med affarvet hår, voldsom øjenmakeup og et ansigt med tegn på mange skønhedsoperationer. Donatella Versace arvede sin brors modefirma og har holdt det i live gennem 20 år. Måske var det også det, hun fejrede.

»Da min bror blev myrdet, stirrede hele verden på mig, og 99 procent troede, at jeg ikke kunne klare det. Måske troede jeg selv det samme i begyndelsen. Min bror var kongen, og min verden styrtede sammen omkring mig«, fortalte hun for nylig til avisen The Guardian.

Udtrykket er ekstremt opulent. Man bruger det gyldne Medusahoved som kendetegn og masser af guld

At det er lykkedes hende at holde liv i Versace, er imponerende, mener ekspert i luksusmode og lektor ved Kunstakademiets Designskole i København Erik Hansen-Hansen.

»Det er utroligt, at mærket har overlevet og ikke er blevet opkøbt af en af de store koncerner, som ellers dominerer modebranchen«.

Han peger på, at Versace har holdt fast i Giannis stil og fortsat hylder guld, lir og overflod.

»Udtrykket er ekstremt opulent. Man bruger det gyldne Medusahoved som kendetegn og masser af guld. Mens andre har søgt mod minimalisme, dyrker Versace det barokke. Det giver dem en niche på det globale luksusmarked for folk, der kan lide det prangende look«.

Det har ikke været en let opgave for arvingerne at omsætte tøjguld til økonomisk guld. Regnskaberne vaklede i 00’erne, og en kapitalfond købte i 2014 20 pct. af familiens aktier for 1,5 mia. kr. Erik Hansen-Hansen vurderer, at Donatella Versace har gjort mærket mere synligt i medierne ved at bruge sig selv som galionsfigur.

»Hun er blevet et ikon og er på mange måder vildere, end Gianni var. Hun recirkulerer hans designstil og har tilført mærkets image en groteskhed, der er unik«.

Mere end muse

Opmærksomheden omkring Versace vil vokse yderligere i 2018, når en tv-serie med udgangspunkt i mordet på designeren rammer skærmen. ’The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story’ er et spinoff fra successerien ’American Horror Story’ og skal fortælle historien om både modemanden og hans morder, Andrew Cunanan. På rollelisten er blandt andre Penelope Cruz som Donatella.

Jeg arbejdede jo sammen med Gianni hver eneste dag. Jeg var meget mere end en muse. Det var en dialog. Vi diskuterede alt

Virkelighedens Donatella blev hårdt ramt af broderens død. Hendes kokainmisbrug kom ud af kontrol, og hun vidste ikke, hvordan hun skulle føre modehuset videre. Selv om hun havde været tæt på processen som muse, stylist og rådgiver.

»Men så indså jeg, at jeg måtte lytte til mig selv. Jeg arbejdede jo sammen med Gianni hver eneste dag. Jeg var meget mere end en muse. Det var en dialog. Vi diskuterede alt«, siger hun i Guardian-interviewet.

Et af de områder, Donatella har satset på, er stærke kvinder, og hun lader sig gerne fotografere sammen med f.eks. popstjernerne Madonna og Lady Gaga.

Showet med supermodellerne i Milano kunne ses som slutningen på en æra. 20 år efter Giannis død blev der slået en knude på historien. Der er løbende rygter om, at Donatella, 62, er på vej væk fra Versace. Modepressen er begyndt at lave lister med mulige arvtagere til posten som chefdesigner, men det er ikke et job, hvor man vil få lov at kaste historien over bord.

»Overgangen til en ny designer bliver næppe et stort problem. Versace-brandet har et stærkt dna, som er rodfæstet i 1990’erne«, siger Erik Hansen-Hansen.

Versace lever med andre ord af sin historie, og når den stadig kan give mening så mange år efter grundlæggerens død, er der ingen ende på, hvor ofte arkiverne kan remixes.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts