Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

indtjening. Musikerne skal op på scenen, hvis de vil tjene penge. Seneste tal fra musikbranchen spår cd'en en ussel fremtid. Her er det Dizzy Mizz Lizzy der trykker den af .

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cd'en er på spanden i musikbranchen

I fremtiden bliver cd'en bare et visitkort, forudser kender af dansk musik.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne brugte sidste år tre gange så mange penge på live-musik end på at købe cd'er.

Helt nøjagtigt blev der brugt 2,9 milliarder kroner på billetter til musikarrangementer, mens der kun blev solgt musikprodukter for en milliard kroner.

Det viser en tendens, der vender op og ned på magtbalancen i musikbranchen, skriver dagbladet Børsen.

Koncerter bliver vigtigere »Man kan sagtens forestille sig, at udviklingen og brandingen i branchen fremover sker via livescenen, mens cd'er mere bliver en slags visitkort for det enkelte band«, siger Henrik Marstal, musiker og ph.d. i musikvidenskab.

Det vil ramme pladeselskaberne hårdt.

»Det er udtryk for den ændring af magtbalancen i musikbranchen, hvor koncertarrangører og bookingbureauer spiller en stadig større rolle«, siger Henrik Marstal til Børsen.

Pladeselskaberne må tænke nyt

Der skal nytænkning til, erkender Lasse Lindholm fra pladeselskabernes brancheorganisation IFPI.

Han kan godt forestille sig, at pladeselskaberne får deres egne bookingbureauer, som for eksempel Copenhagen Records allerede har gjort.

LÆS OGSÅ

»Vi lever i en tid med store forandringer i musikbranchen, og det vil slå igennem i de kommende år«, siger Lasse Lindholm til Børsen.

Pladeselskaberne har ment, at det var dem, der sørgede for at nye bands kom frem til publikums bevidsthed. Men den rolle er måske ved at blive overtaget af bookingbureauer, som har lovet at ville satse mere på talentudvikling.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden