Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dilettanter? De tre X-factor finalister er ifølge Bebiane Bøje, sangunderviser fra Jysk Musikkonservatorium, ikke talentfulde gode nok til at blive optaget på konservatoriet.
Foto: ADRIAN JOACHIM

Dilettanter? De tre X-factor finalister er ifølge Bebiane Bøje, sangunderviser fra Jysk Musikkonservatorium, ikke talentfulde gode nok til at blive optaget på konservatoriet.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rytmekons: Babou er X Factors eneste talent

Sangkyndig vurderer, at kun en ud af tre X Factor-finalister kunne begå sig på konservatoriet.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Meget er skrevet om sangkundskaberne hos de håbefulde danske sangspirer i X Factor 2011.

En del af kritikken har som ofte før kredset omkring manglen på talent, og mens de tre finalister gør sig klar til fredagens ekstravagante popkalas, har politiken.dk sat en af underviserne på Jyske Musikkonservatorium i stævne for at vurdere finalisternes sangtalent.

LÆS OGSÅ

Og kritikken er hård fra docent Bebiane Bøje, der til dagligt underviser i sang på Det Jydske Musikkonservatoriums rytmiske afdeling.

Jeg synes, at det er ret rystende, at niveauet er så lavt i år.

»Jeg synes, at det er ret rystende, at niveauet er så lavt i år. Man får underholdningen, fordi deltagerne bliver pakket ind på en rigtig flot måde, men sangligt der halter det«, siger hun.

Babou er bedst
Blandt de tre resterende kombattanter - Sarah, Babou og Annelouise - har vi fået Bebiane Bøje til at vurdere numrene fra de tre deltageres auditions og de tre første semifinalenumre, og dommen er klar.

TEST DIG SELV:

Hvilken præstation har været den bedste af de seks numre?

»Babous audition. Der ser man hans potentiale i forhold til hans timing og hans klang - simpelthen hans musikalske potentiale. Der er også huller, og det er ikke nogen perfekt præstation, men han viser i auditionen sit potentiale på en måde, han ikke gør senere«, siger hun.

Ingen fremgang
Og netop det forhold, at Babous første optræden i X-factor anno 2011 bliver karakteriseret som det bedste af Bebiane Bøje, er sigende for finalisternes udvikling.

Ingen af de tre finalister har ifølge Bebiane Bøje udviklet sig nævneværdigt - tværtom.

LÆS MERE

»Jeg synes ikke, at Babous udvikling er specielt positiv i forhold til hans videre kunstneriske virke. Jeg tror meget på ham. Jeg tror på hans tekniske, musikalske og indlevelsesmæssige færdigheder, men jeg synes faktisk, at hans teknik er blevet dårligere«, siger sangunderviseren.

En forklaring som, Bebiane Bøje mener, delvist skal findes i, at Babou ikke nærer samme »kærlighed« til den sang, han sang ved sin audition, som de sange han har sunget senere i programmet.

Babou giver baghjul
Til trods for kritikken af Babou fremhæver Bebiane Bøje, at netop han ville være den eneste af finalisterne, der har en reel chance for at blive optaget på et musikkonservatorium.

FOTO OG LYD FRA X FACTOR-PRESSEMØDE:

»Jeg ser potentiale i Babou, men der skal arbejdes meget med en hel masse ting. Spørgsmålet er, om han har det kreative med sig – et element, som man ikke rigtig ser i denne konkurrence, men som er vigtigt for at komme ind på musikkonservatoriet«, siger Bebiane Bøje og tilføjer:

»Han har fået sig nogle dårlige vaner i X-factor, som han skal knokle med. For eksempel er hans klang er blevet meget mindre nuanceret«.

Hård medfart til de kvindelige kombattanter
Endnu hårdere medfart får de to kvindelige kombattanter.

Det er fordi, hun (Annelouise, red.) er anonym som en dør, både sangmæssigt og udtryksmæssigt.

Kan du spore en fremgang i Sarahs optrædener?

»Hun er bare ikke sanger. Jeg synes ikke, hun har andet end sin performance at komme med. Hun har en udmærket lyd inden for tre toner, og dem gør hun det meget godt med«, fortæller Bebiane Bøje og tilføjer:

»Der er en skidt tekstudtale, og det er tydeligt at høre, at det er en dansk teenager, der arbejder inden for de her tre toner, og det gør hun sådant set okay«.

SE OGSÅ

Deltagerne ser tilbage på det værste og bedste ved X-Factor konkurrencen. Kilde: /ritzau/

Hvad med hos Annelouise? Har du observeret nogen forbedringer der?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det, man ser hos hende, er et produkt, der også ligger inden for tre-fire toner. Hun ser pæn ud. Hun har en pæn kjole, men hun er dødkedelig som sanger«, siger Bebiane Bøje.

»Det er fordi, hun er anonym som en dør både sangmæssigt og udtryksmæssigt«.

Form uden indhold

Selve det musikalske talent er ifølge Bebiane Bøje blevet pakket ind i performance, og sangdelen udgør efterhånden kun en meget lille andel af showet.

»Min holdning er, at man ikke skal vurdere det her som en sangkonkurrence, men en klar performancekonkurrence og en konkurrence i produktion«, siger hun.

LÆS OGSÅ

Hun vurderer, at deltagerne overordnet set ikke ligger meget højere end middel.

»Sangteknisk har vi Babou lidt over middel, og så har vi de to andre under«, siger Bebiane Bøje og tilføjer:

»Der er potentiale i Babou, og han rammer plet i glimt, men for de to andre, der fæster jeg mig ved, at det er meget mere form end indhold både omkring det sangtekniske, det udtryksmæssige og det performancemæssige«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden