Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JENS DRESLING (arkivfoto)
Foto: JENS DRESLING (arkivfoto)

Spotify. »Risikoen er, at snakken i skolegården og på arbejdspladserne bliver, at Spotify ikke længere er gratis«, siger Daniel Johansson, der forsker i musikbranchens forandringer ved Kungliga Tekniska Högskolan.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gratis musiktjeneste indfører rationering på nettet

Spotify giver underskud og indfører derfor grænser for de gratis musik-glæder.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Farvel Spotify. Det var godt at kende dig. Nu er det tilbage til piratmusik igen«.

Reaktionerne var kraftige, da den svenske musiktjeneste Spotify i sidste uge indførte rationering af, hvor meget musik man kan lytte til uden at betale.

Hidtil har brugerne haft ubegrænset adgang til et musikbibliotek med mere end ti millioner numre mod at modtage reklamer. Kun hver tiende bruger vælger at betale for at undgå reklamer via et abonnement på 50 kroner om måneden.

LÆS OGSÅ Den danske musikindustri vil gerne have streamingtjenester som Spotify til Danmark og afventer i disse måneder et udspil fra den svenske tjeneste.

Glæder sig til Spotify
Industrien hilser Spotify velkommen, fordi internettjenesten i modsætning til pirater betaler kunstnerne. Og fordi streaming regnes som en fremtidig motorvej for distribution af musik.

Når Spotify kommer til det danske marked, er rationeringen dog for længst trådt i kraft.

Fremover vil gratisbrugerne kun kunne høre det samme nummer fem gange. Der bliver også et maksimum på ti timers gratis reklamefinansieret musik om måneden.

Mere end 2.000 reaktioner
Direktør og grundlægger Andreas Ek forklarer i et blogindlæg, at tjenesten indfører begrænsninger for at kunne blive ved med at give gratis musik til ti millioner europæiske brugere.

Men de tusindvis af kritiske reaktioner på Spotifys hjemmeside viser, at brugernes holdning til tjenesten er følsom over for ændringer i den måde, de fleste bruger tjenesten på.

Ifølge Daniel Johansson, som forsker i musikbranchens forandringer ved Kungliga Tekniska Högskolan, kan rationeringen ændre billedet af Spotifys varemærke, hvis medierne udlægger det, som om det er slut med gratis musik.

Risikoen er, at snakken i skolegården og på arbejdspladserne bliver, at Spotify ikke længere er gratis.



»Risikoen er, at snakken i skolegården og på arbejdspladserne bliver, at Spotify ikke længere er gratis«, siger han til dagbladet Sydsvenskan.



Direktør Anders Lassen fra Koda, der varetager komponistrettigheder i Danmark, håber, at Spotify snart kommer her til landet. Han ser rationeringen som et middel til at få flere til at betale abonnement:

»Spotify har nok erkendt, at den nuværende gratismodel var lidt for god i forhold til at få folk til at vælge betalingsmodellen. Det er en udbredt misforståelse i Danmark, at Spotify er et gratiskoncept. Forretningsideen har fra starten været at få kunderne ind i butikken og så overbevise dem om, at de skal betale«, siger han.

For få indtægter

Musikselskabernes brancheorganisation, Ifpi, konstaterer, at musikbranchen er på vej ind i en netbaseret virkelighed.

»Man er nødt til at prøve sig frem og skrue på modellerne. Spotify har været helt fremme i forreste geled og har skabt spændende nye muligheder. Derfor overlader jeg det trygt til dem selv at designe en model, som er forretningsmæssigt bæredygtig«, siger Ifpis kommunikationschef Lasse Lindholm. Hidtil har Spotify givet underskud, og ifølge den svenske forsker Daniel Johansson skyldes ændringerne sandsynligvis, at udgifterne til pladeselskaberne er stigende, samtidig med at annonceindtægterne er beskedne.

De er bange for, at en stor gratis reklamefinansieret tjeneste vil kannibalisere indtægterne på iTunes og almindeligt pladesalg.



Samtidig kan det være et beroligende signal til de store amerikanske pladeselskaber, som er skeptiske over for Spotifys planer om at lancere tjenesten i USA. »De er bange for, at en stor gratis reklamefinansieret tjeneste vil kannibalisere indtægterne på iTunes og almindeligt pladesalg«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden