Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

3D-effekt. Metalfestivalen Copenhell har annekteret små dele af København til reklamestickers, der imiterer porte til jordens indre.
Foto: Lars Just

3D-effekt. Metalfestivalen Copenhell har annekteret små dele af København til reklamestickers, der imiterer porte til jordens indre.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Festival satser på hul i jorden som blikfang

Metalfestivalen Copenhell har klistret 50 helvedesporte på de københavnske fortove.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er lidt lige som porten til Helvede, ikke?«.

Hos koncertarrangøren Live Nation har man fået en god ide, synes man selv.

For at gøre opmærksom på sin metalfestival Copenhell i juni har man klæbet 50 mærker på fortove rundt omkring i byen. Blandt andet uden for Vega og Pumpehuset samt på Dronning Louises Bro og ved Nørreport.

Ideen kommer fra 3D-malerier, man ser i de fleste byer. Bortset fra at festivalen altså har brugt klistermærker.

»Når det ligger på jorden, kunne det jo godt ligne en port til jordens indre. Man går lidt i sine egne tanker og så lige pludselig…Hold da kæft, der er et dybt hul. Det er sådan en lille eyeopener«, siger promotor Jeppe Nissen, der er Live Nation-ansvarlig for Copenhell.

LÆS ARTIKEL

Har i tænkt over, at svagtseende måske kunne blive bange for, at det rent faktisk er et hul i jorden?

»Nej, det har vi sådan set ikke. Det er en detalje, vi har overset. Det vil vi da tage med i vores overvejelser«.

Har i søgt kommunen om tilladelse? Det er jo deres fortove mv.

»Vi har måske fået lov til det….nej det har vi ikke helt 100 procent, men de kan fjernes helt, hvad øjeblik, det skal være«, siger Jeppe Nissen.

Metoden med at bruge fortove som reklameplads har været brugt før. Dels af Calvin Klein, der lancerede en ny parfume ved at male fortovene i stærke farver.

LÆS ARTIKEL

LÆS ARTIKEL

Dels af Københavns Kommune selv, der har lavet kampagnen Ren Kærlighed - fodspor der fører hen til den nærmeste skraldespand.

Ingen tilladelse
Her oplyser man dog, at man er meget forsigtig med den slags, så man netop af hensyn til fremkommelighed i byen ikke skaber ujævnheder eller visuelle udtryk, der på nogen måde kan genere for eksempel handicappede.

Teknik – og Miljøforvaltningen oplyser, at der ikke er givet tilladelse til Copenhells reklame, og at man derfor overvejer at rette henvendelse til Live Nation for at bede om at få klistermærkerne fjernet.

Her understreger Jeppe Nissen, at det under alle omstændigheder var meningen, at man ville fjerne klistermærkerne, så snart de har haft tid til at gøre lidt indtryk. Foråret er en vigtig tid for festivalen, fordi det først er her, billetsalget begynder at tage fart.

»Det er svært at forestille sig at stå til festival med en øl i hånden, når det sner udenfor«, som Jeppe Nissen formulerer det.

Lover dem fjernet

Hvis kommunen henvender sig med en klage over hans klistermærker, vil han sørge for, at de bliver fjernet med det samme, lover promotoren.

Mere rock ’n’ roll er i så heller ikke?

»Det er vi bestemt. Men vi sætter også hensynet til vores medmennesker højt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden