Elitært. Uddannelserne til klassisk orkestermusiker centreres i Odense, Aarhus og København. Sagen kommer på samråd i Folketinget i dag.
Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Elitært. Uddannelserne til klassisk orkestermusiker centreres i Odense, Aarhus og København. Sagen kommer på samråd i Folketinget i dag.

Musik

Klassisk musikmiljø lider i Udkantsdanmark

Konservatoriefusioner er til skade for Esbjerg og Aalborg, mener politikere og musikere.

Musik

Det vil gå kraftigt ud over det lokale klassiske musikmiljø i Vest- og Nordjylland, lyder kritikken fra henholdsvis Esbjerg og Aalborg, når man fra efteråret 2014 kun kan uddanne sig til udøvende klassisk musiker i landets tre største byer.

Beslutningen kommer, efter at musikkonservatorierne i Esbjerg og Odense i 2010 fusionerede til Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole, og konservatorierne i Aalborg og Aarhus samtidig fusionerede til Det Jyske Musikkonservatorium.

Det har vakt så stor politisk bekymring, at kulturminister Marianne Jelved (R) i dag er kaldt i samråd i Folketingets Kulturudvalg.

Eliten skal inspirere Nedlæggelserne startede i Aalborg i foråret 2012, hvor man lukkede den klassiske musikeruddannelse i Aalborg på grund af for få ansøgere.

En beslutning, der blev mødt af stor kritik af byrådet i Aalborg, som både dengang og nu har sendt et åbent brev til kulturministeren.

»Det er en katastrofe og utroligt, at ministeren og styrelsen bliver ved med at lukke øjnene. Det er dem, der betaler kvoterne til konservatorierne, så de burde have indflydelse på, hvor man lægger pladserne, og sørge for en geografisk fordeling, som er i orden«, siger skole- og kulturrådmand Anne-Dorte Krog, der frygter, at Aalborgs klassiske musikmiljø vil lide, når de unge i stedet må til Aarhus for at studere klassisk på konservatoriet:

Konsekvensen er et uddøende klassisk musikmiljø

»Den helt store konsekvens er, at vi kommer til at mangle rekruttering til elitemiljøet. Hvis vi vil have bredden, må vi også have eliten som undervisere og til at inspirere. Og når der ikke er jobmuligheder eller uddannelsesmuligheder, kan vi hverken tiltrække eller fastholde«, siger Anne-Dorte Krog.

Også i Dansk Musiker Forbunds afdeling i Aalborg er der frustration over lukningen.

»Konsekvensen er et uddøende klassisk musikmiljø. Vi kommer til at mangle assistenter til vores symfoniorkester, vi kommer til at mangle folk, som kan klare musicaljob på teatrene, vi kommer til at mangle gode lærerkræfter på musikskolerne. Det er hele vejen rundt«, siger afdelingsformand Hanne Elkjær, der indrømmer, at det er svært at argumentere imod en for lille søgning.

Bekymringen deles dog ikke af Det Jyske Musikkonservatoriums rektor, Thomas Winther, som har stået for fusionen.

»Det har været hævdet, at det, at vi gjorde det her, havde fuldstændig uoverskuelige konsekvenser for det klassiske musikmiljø i Aalborg, men det vil jeg sætte meget stort spørgsmålstegn ved. Jeg tror, det klassiske miljø i Nordjylland er stærkere, end at det kan blive molesteret af, at man flytter et meget, meget lille antal studerende væk derfra«, siger Thomas Winther.

Alarmklokkerne ringer

I Esbjerg frygter både byråd og klassiske musikere, at byen vil opleve samme udvikling som i Aalborg.

Også her har byrådet sendt et åbent brev til kulturminister Marianne Jelved.

LÆS OGSÅ »Esbjerg er en by i rivende erhvervsudvikling, men vi har vanskeligt ved at få folk til at bosætte sig, og der er kulturen en kilde til at få højtuddannede til at slå sig ned. Et tilbageslag for konservatoriet er et tilbageslag for kulturlivet i Esbjerg. Så vi ringer med alarmklokkerne«, siger formanden for kultur- og fritidsudvalget, Knud Jager Andersen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men den frygt er ubegrundet, mener rektor for Syddansk Musikkonservatorium- og Skuespillerskole, Claus Skjold Larsen.



Nok lukker skolen sin hidtidige udøverlinje, men der vil stadig være tre klassiske linjer, blot med vægt på musikpædagogik.

»Vi laver om på den klassiske musikeruddannelse, så vi får en tydeligere underviservinkel. Men man kan stadig have ambitiøse udøverambitioner på alle linjer, selv om en decideret orkesteruddannelse skal tages i Odense. Derfor synes jeg, debatten hviler på et forkert grundlag, og jeg deler ikke bekymringen for det klassiske musikmiljø i Esbjerg«, siger rektoren, der mener, at man ved at uddanne flere dygtige undervisere vil styrke den klassiske fødekæde, som landet over er i krise, fordi få unge viser interesse for klassisk musik.



Men blandt byens musikelskere forudser man, at et mindre talentfuldt optag på uddannelsen vil sænke byens klassiske musikniveau, lyder det fra organist i Vor Frelser Kirke i Esbjerg Mikkel Andreassen, der har været med til at arrangere offentlig debat om konservatoriets fremtid.

»Det er let at frygte glidebanen. At man om to og fire år, hvor der stadig er få ansøgere, fjerner de klassiske musikere fuldstændig«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden