Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Farvel. Rasmus Seebach risikerer ligesom en række andre kunstnere at få sine videoer pillet af YouTube, da selskabet, som varetager hans rettigheder, ikke kan nå til enighed med YouTube om vilkårene for en ny musiktjeneste.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

YouTube-konflikt peger frem mod et forandret internet

Nyt initiativ fra YouTube tegner fremtiden for et internet, hvor mastodonter vil dominere.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ofte tjenester som Spotify, Wimp og TDC Play, der bliver nævnt, når emnet er cd-samlingens banemænd, de musikalske streamingtjenester.

Men faktisk er den største platform for afspilning af musik på nettet videodelingstjenesten YouTube, forklarer Rasmus Rex, der forsker i digital musikøkonomi på RUC.

LÆS OGSÅ

Og netop YouTube er blevet centrum for en konflikt, der på sin vis er en strømpil for et forandret internet, siger forskeren, der kalder det hele for »ekstremt spændende«.

YouTube vil lancere en reklamefri musiktjeneste senere i år, og i forbindelse med det har de krævet nye kontrakter med leverandørerne af musikken.

Internettet er i forandring
De tre store pladeselskaber Universal, Sony og Warner har skrevet kontrakter, men en række mindre pladeselskaber nægter, og deres fællesorganisationer klager over urimelige vilkår.

Derfor vil YouTube inden længe fjerne deres videoer fra tjenesten, og så er konflikten kridtet op:

»Google (der ejer YouTube, red.) er så store, at de bruger deres forhandlingskraft til at presse pladeselskaberne. Klogt nok har de ikke lagt sig ud med de store, for uden dem kan man ikke have en musiktjeneste, men de små bevæger sig mere i nichen, så dem har man bedre råd til at lægge sig ud med«, siger Rasmus Rex.

Og det kan få store konsekvenser for de små pladeselskaber og deres kunstnere, hvis ikke de bøjer sig. For deres musik vil ikke bare blive fjernet fra YouTubes kommende betalingsdel, men også forsvinde fra den gratis del, som hundreder af millioner benytter i dag.

»At være til stede på den mest benyttede musikkanal på nettet er ekstremt vigtigt. Det er et markedsføringsvindue, og er man ikke der, er muligheden for at spille koncerter eller sælge musikken ad andre kanaler mindre«, siger Rasmus Rex

Ifølge forskeren kan konflikten meget vel ses som en del af en større tendens, hvor selve internettet, som vi kender det, er i forandring. Hvor nettet i årevis har stået som et sted, hvor de store mainstreamselskabers magt var svækket, begynder magten i højere grad at manifestere sig i disse år:

»Det er en generel bevægelse, at de store virksomheder begynder at rykke ind. Det kan have konsekvenser for, hvad internettet er for et sted. Skal det – som hidtil – være en demokratisk platform med gigantisk diversitet eller et sted, hvor specifikke økonomiske interesser sætter dagsordenen?«, siger han.

Indgroet del af dna’e

Danske Cheff Records er et af de uafhængige selskaber, der er i fare for at få klippet forbindelsen til YouTube. Kunstnere som Kidd, Topgunn og Klumben, hvis succes blev født via virale hits på videoplatformen, risikerer altså at ryge ud.

Ole Nørup, selskabets manager, forklarer, at YouTubes rolle i dag er ændret med de øvrige streamingtjenesters opdukken, men at videoerne stadig er et af de vigtigste værktøjer til at opbygge kunstnernes identitet over for forbrugerne.

»YouTube er en ny generations MTV. Det er der, de får deres kultur, musik og andet indhold fra i teenageårene. For os har YouTube været en motor for, at vi kunne komme ud og spille live«.

Cheff Records bliver distribueret af det uafhængige selskab Art People, hvis kontrakter bliver forhandlet af firmaet Merlin, der altså har nægtet at gå med på YouTubes krav.

LÆS OGSÅ

For Cheff Records er virale tjenester en indgroet del af dna’et, og i stedet for at sige farvel til YouTube kunne de vælge at opsige deres samarbejde med Art People og bare oprette en helt almindelig YouTube-kanal, som enhver kan gøre.

Det kunne måske være smart for dem, funderer Ole Nørup, der dog samtidig erkender, at konflikten set med de store internationale briller er »utrolig skidt«, da indieselskaberne netop kun kan gøre sig gældende, hvis de står sammen.

Ifølge Kasper Find, den ene af to formænd for Danske Uafhængige Pladeselskaber, DUP, er det David mod Goliat.

»Men vi små er ikke små, når vi samler os. Vi er i gang med at samle beviser til en henvendelse til Europarådet«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden