Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Le Gammeltoft ville lave en dab-radio kanal for ny musik. Men det viste sig, at det koster en krig at få lov at sende på dab. Det betyder, at danske radiolyttere hver dag går glip af ny og spændende musik Kilde: politiken.tv/ Christoffer Emil Bruun ,producer: Peter Vintergaard

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

P3 bliver mere mainstream - men de alternative radiostationer går nye veje

To nye internetradioer vil spille sig ud i krogene og ind i 'uigenkendeligheden'.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mindre syng-med, færre hits og mere af den musik, som der ifølge kritikerne ikke længere er plads til hos DR’s P3. Det er opskriften hos de alternative danske netradiostationer Heartbeats og The Lake, der i dag har eksisteret i henholdsvis halvandet og et år.

I spidsen for Heartbeats, som fokuserer på elektroniske genrer, står dj og tidligere DR-radiovært Le Gammeltoft. Hun startede kanalen som et soloprojekt som en reaktion på, at DR i 2013 lukkede ’Unga Bunga’, som var P3’s eneste program for elektronisk musik. Men Heartbeats kan i dag snart tælle 20 værter, mens der udvides med et online kulturmagasin på skrift med festivalreportager, politiske kommentarer og kunstnyheder.

»Der er et endnu større behov for en alternativ radio som Heartbeats, end da jeg startede, for radioudbuddet bliver mere og mere ensformigt. Der er så få, der tør tage chancer, og det er synd for lytterne, for de går glip af rigtigt meget musik«, siger Le Gammeltoft.

Ifølge en ny Politiken-analyse er antallet af spillede kunstnere på P3 mere end halveret fra små 3.700 i 2011 til lige over 1.600 i 2014. Det har de seneste dage ført til skarpe reaktioner fra blandt andre Dansk Musiker Forbund, som har advaret om ’mainstreaming’ af P3 på bekostning af bredden.

For Le Gammeltoft er det ånden fra Unga Bunga-tiden, der har sat kursen for det nye lydprojekt: Ønsket er at være et kuraterende medie, der finder lytteguf til dem, som ikke selv har tid til at gå på jagt efter det nye fede, fortæller hun.

Der er rigtig mange, som gerne vil støtte projektet, fordi de er frustrerede over radioniveauet

Indtil videre har initiativtageren selv betalt rettighedsorganisationerne Koda og Gramex for musikbrugen, og alt arbejdet med web og app er foretaget i Gaza hos en palæstinensisk programmør for at spare. Men via crowdfundingtjenesten Kickstarter har Heartbeats nu fået en kapitalindsprøjtning på mere end 57.000 kroner.

»Der er rigtig mange, som gerne vil støtte projektet, fordi de er frustrerede over radioniveauet. Og efter sommerferien er der 16 nye værter på Heartbeats. De er alle eksperter inden for deres felt, de ved noget om musik, og de er lidenskabelige omkring det«, siger Le Gammeltoft.

Penge, penge, penge

Hos The Lake er »uigenkendelighed« det centrale kodeord. Stationen har som mål at spille musik, som lytterne aldrig har hørt før, forklarer Rasmus Stolberg, medlem af det danske band Efterklang, der er medstiftere af The Lake. Den vante »genrepuritanisme« skal udfordres og musikalske kulturer og udtryk blandes:

»Vi er ikke i konkurrence med P3. Alligevel lytter overraskende mange med«, siger han og afviser, at den manglende genkendelighed er at ligne med det elitære.

»Det ukendte behøver jo ikke være svært tilgængeligt. Det kan bare være overset. Afrikansk musik er jo enormt tilgængeligt, og man begynder at danse med det samme, man lytter til det. Men du kan ikke høre det nogen steder i radio-Danmark«.

Vi er ikke i konkurrence med P3. Alligevel lytter overraskende mange med

The Lake sendte for første gang i juli 2014 og har omkring 3.000 brugere om ugen. Det er først og fremmest idealismen, der er drivkraften for de syv personer, som står for driften, for ligesom Heartbeats tjener stationen ikke penge. I stedet søger The Lake støtte til hver ny idé, og via en crowdfunding-kampagne kan stationen i dag sende det musikjournalistiske program ’Album’, efter at det mistede sin plads i æteren hos P6 Beat.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Snart lancerer The Lake et projekt med bestilt lydkunst.

»Vi prøver at genoplive traditionen fra public service-stationerne, hvor man havde folk ansat til at eksperimentere med lyd. Vi kan ikke lave det i samme skala, men vi kan da vække lidt af det til live«, siger Rasmus Stolberg.

Dyrt at nå bredt ud

Men kreativitet og passion er ikke nok til at drive radioerne i det lange løb, og både Le Gammeltoft og stifterne af The Lake drømmer om at slippe bekymringerne om finansiering. The Lake har ikke et oplagt bud på, hvordan det kan ske, men Le Gammeltoft har sikret sin station støtte fra Københavns Kommunes kultur- og fritidsudvalg og arbejder på en forretningsplan, der handler om samarbejde med andre, større medier.

De to alternative radioer deler også udfordringen at nå lytterne, der hvor de er. For selv om radiolytning på internettet ifølge Kulturministeriets årlige rapport ’Mediernes udvikling i Danmark’ er vokset fra en andel på blot 2 procent i 2009 til nu over 7 procent af den samlede danske radiolytning, befinder det helt store publikum sig stadig på andre platforme.

Det kræver derfor en plads på DAB-nettet eller »en stor FM-sender på taget«, som Rasmus Stolberg drømmer om, at nå dem for alvor. Men det er for dyrt for de små radiostationer, erkender Le Gammeltoft, der nævner en pris på 300.000 kroner om året, hvis Heartbeats skal kunne høres via bare de københavnske DAB-radioer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lige så stor indædtheden er for at skabe alternativer til det eksisterende musikradioudbud, lige så langt er både Heartbeats og The Lake fra at bide de regerende musikradioer i haserne. Intet tyder på, at især DR’s dominans for alvor er blevet udfordret. Public service-stationerne DR og Radio24syv står i dag for over 75 procent, hvor DR alene står for de 73 procent, viser TNS Gallup Radio-Meters målinger.

Og selv om public service-radio samlet set er gået tilbage med 3 procentpoint det seneste år, mens de kommercielle stationer samtidig er gået tilsvarende frem, hører flere danskere i dag Danmarks Radio end i 2008, viser Kulturministeriets sammenligning.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden