Spotifys direktør Daniel Ek blev i foråret kåret til musikindustriens vigtigste person af amerikanske Billboard.
Foto: Spotify/Spotify

Spotifys direktør Daniel Ek blev i foråret kåret til musikindustriens vigtigste person af amerikanske Billboard.

Musik

Nu vil Spotify også stå for dine podcasts

Musiktjenesten Spotify vil satse på podcast, og selv begynde at producere indhold . Virksomheden udvider således deres kunderelation, og det er et klogt træk mener ekspert.

Musik

De revolutionerede en økonomisk trængt musikbranche, da de gjorde det muligt at streame stort set al musik.

Gratis med reklamer eller for et mindre månedligt beløb.

Nu vil Spotify give deres 140 millioner brugere mere end bare musik. Den svenske musikgigant vil udvide deres marked og forsøge at revolutionere vores forhold til radio.

De satser på podcast. Blandt andet ved at promovere udvalgte programmer i deres egne reklameblokke,og reklamere på busser. Det skriver Bloomberg.

Det mest optimale er nemlig, hvis man kan give brugerne alt, de har brug for, på en samlet platform

Til gengæld vil en række store amerikanske podcastere fra blandt andet det politiske program 'Pod Save America' og sports- og underholdningsshowet 'The Bill Simmons Podcast' tale godt om Spotify på sociale medier og i programmerne.

»Spotify er i en position nu, hvor de ikke længere er et nyt brand, og de har en stor kundekreds. Normalt siger man til iværksættere, at de skal fokusere, men lige så snart man bliver stor, kan man udvide forretningen med sine muskler«, forklarer Henriette Moos, der udover at have en kandidat i musikvidenskab har beskæftiget sig indgående med iværksætteri af kreative virksomheder og produktinnovation i mere end 15 år.

Hun mener, at det er et klogt og nødvendigt træk fra Spotify. For virksomheden er følge flere eksperter kort sagt ved at gå på røven. Omsætningen steg ganske vidst sidste år med 52 procent til 21,5 milliarder kroner, men underskuddet steg endnu mere, nemlig med 133 procent til 4 milliarder danske kroner, skriver det svenske medie Digital.

Spotify vil have større reklameindtægter

Ifølge Henriette Moos er Spotify derfor nødt til at tænke større end blot musik, når amerikanske giganter som Amazon og Apple også udvider og efterhånden tilbyder alt fra film, musik og til computere eller bøger.

»Man taler om 'one stop shopping'. Det mest optimale er nemlig, hvis man kan give brugerne alt, de har brug for, på en samlet platform«, siger hun. Jo flere brugere man kan holde på tjenesten uanset om de lytter til musik eller andet, jo flere penge kan man tage for sine annoncer.

Og reklameindtægterne på netop podcast forventes ifølge Bloomberg at stige til knap 1,4 milliarder kroner på verdensplan i 2017. Med andre ord er lydfeatures og talkshows oplagt for Spotify at satse på. Og mere oplagt en det kuldsejlede tv-projekt, de tidligere har forsøgt sig med.

»Spotify ved allerede noget om at distribuere lyd, og der er ingen tvivl om, at mange af deres brugere i forvejen hører podcast hos Apple eller andre steder«, siger Henriette Moos.

Rent faktisk har Spotify i mere end et år haft podcasts, men det er ikke noget man for alvor har skiltet med. Og selv om det måske kan virke uoverskueligt at tage kampen op mod for eksempel æblemastodonten, der trods alt opfandt begrebet 'podcast' har Apple faktisk mistet en del lyttere og sidder i følge det ugentlige nyhedsbrev Hot Pod på omkring 55 procent af markedet, hvor de tidligere har været oppe på 70 procent.

»Markedet vil aldrig blive statisk, og der er altid plads til dem, der har et bedre produkt eller et produkt, der udvider deres eksisterende kunderelationer«, siger Moos.

Mere end 100% medieforbrug

Og med kunderelationer til 140 millioner brugere, hvoraf 60 millioner er betalende, har Spotify en reel chance for at kapre en bid af markedet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Blandt andet fordi, at medieforbruget ifølge Moos er steget voldsomt de seneste år, og aktivitet på flere skærme samtidig gør, at man kan tale om mere end 100 procents medieforbrug per person.

Podcast er stadig nødt til at være en ekstra feature. Så virker det.

Derudover er Spotify også i gang med at opkvalificere sig selv. Den svenske virksomhed vil nemlig ikke bare promovere eksisterende podcasts. De vil også producere indhold selv.

Man har for eksempel allerede lavet en original podcast om musik i et samarbejde med amerikanske Gimlet Media. En podcast om rapperne Busta Rhymes og 50 Cents afdøde manager Chris Lighty.

Promovering vil gavne podcastmiljø

Katrine Hornstrup Yde, der snart tiltræder som kulturredaktør på Information og er tidligere podcastredaktør på Politiken, mener desuden, at Spotifys tiltag ikke kun hjælper virksomheden selv.

»I det danske podcastland taler man meget om det kæmpe behov, der stadig er for at oplyse danskerne om, at podcast overhovedet findes. Alle ved, hvordan man tænder fjernsynet, og de fleste ved efterhånden også, at man kan streame tv og serier med for eksempel Netflix, men af en eller anden grund er der stadig et teknisk led for meget for de fleste, når det gælder podcast«, forklarer hun.

Det rykkede ifølge Hornstrup Yde en hel del, da Apple valgte at hive podcast ud af iTunes-appen og lave en selvstændig podcastapplikation, der er præinstalleret på alle iPhones.

I følge DR's seneste medieudviklingsrapport er podcast on demand dog stadig for de få. I 2015 lyttede 9 % af danskerne til podcasts hver uge, og det tal var ikke steget i 2016. Dog melder de store spillere som DR og Radio24syv, at de oplever stigning i antallet af hentede programmer, og rapporten siger, at flere og flere stifter bekendtskab med podcastfænomenet.

Næste udfordring for mediet er så at konvertere nogle af de lyttere, som stille og roligt stifter bekendtskab med mediet, til trofaste podcast-kernelyttere. Og Katrine Hornstrup Yde er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, jo mere mainstream podcast bliver.

»Det kræver to ting. For det første kræver det en hype omkring bestemte programmer og dermed et behov for at få adgang. Da den amerikanske podcast 'This American Life' lancerede true crime-hitserien 'Serial' fik det millioner af mennesker til at lytte med«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og så kræver det netop, at podcast er let tilgængelig for brugerne hvor de er - som det vil blive med Spotify og som det er med Apple. Hvis podcast skal nå en bredere målgruppe giver det god mening at koble det sammen med medieplatforme, som folk er bekendt med. Derfor er det både positivt for hele branchen når aviser som Information, Politiken og Zetland udvider med podcast - og når musiktjenesterne nu kommer med.

I stil med Netflix, der ligeledes har været i økonomiske vanskeligheder skriver Spotify i deres årsregnskab, at de regner med at underskuddet langsomt bliver vendt i takt med at virksomheden øger sit forbrug og i samme omgang kommer ud til flere kunder end nogensinde.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce