Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gilli med en af aftenens statuetter.
Foto: Mogens Flindt

Gilli med en af aftenens statuetter.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DMA beviste, at dansk musik har udvidet sit sprog

Men selv om vi aldrig har haft en mere mangfoldig musik, så omfatter mangfoldigheden endnu ikke kvinder.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

---

Set i tv er Politikens daglige tv-klumme. Den skrives på skift af avisens anmeldere og journalister og er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning. I dag skriver Lucia Odoom om Danish Music Awards. Showet løb af stablen lørdag aften, men blev først vist i tv søndag aften, på TV 2.

---

Søndag aften kunne seerne følge med, da den danske musikbranche var samlet til den årlige prisfest Danish Music Awards (DMA).

Det var 12 priser, der skulle uddeles, og vinderne blev tidens mest sælgende og streamede artister.

Den toneangivne rapper Gilli var nomineret til fem priser og gik hjem med hele tre.

Og som Nikolaj Koppel, der uddelte en af priserne, rigtigt nok påpegede, så kan man tale om omvendt integration, når man skal beskrive Gillis sangtekster.

Den pæredanske rapper skyder nemlig med skarpladt nydansk poesi og fik det fremmødte publikum til at skråle højlydt med på hittet ’Habibi Aiwa’, et arabisk udtryk, som på dansk betyder »Ja«, »Yes«, »sådan« eller »100%«, »min ven eller elskede«.

Hvis man i det hele taget skal pege på en særlig tendens for årets Danish Music Awards, så var det, at dansk musik har udvidet sit sprog.

Den danske producer Hennedub, som vandt prisen som årets producer og i øvrigt står bag nogle af Gillis mest kendte sange, er inspireret af hiphop fra Atlanta. Gilli selv er inspireret af moderne fransk hiphop og afrikansk popmusik.

Nye musikalske vinde

For ti år siden var de nominerede til DMA i symbiose med den danske musikhistorie.Det var navne som Peter Sommer, som er en klassisk nordisk viseinspireret sanger, Nephew, der er inspireret af bands som Kliché og Kira Skov (Kira & The Kindred Spirits), som leder tankerne hen på Annisette og The Savage Rose.

Det tætteste på et skud ud til fortiden var den somaliskdanske sanger Skinz og hans sang ’Jeg har en pige’, som er en slags 2017-pendant til Otto Brandenburgs ’Susanne, Birgitte og Hanne’.

Her synger Skinz: »Jeg har en pige i London og tvillinger i Hong Kong/ Husker flotte Mona, hun bor i Barcelona/ Jeg har en pige i København, Katarina er hendes navn/ Så’ der smukke Lisa, som jeg mødte engang i Lissabon/ Og Madelene/ Sofistikeret pige fra Paris, ja/ Ja, Madelene/ Hun er nede med rødvin og cannabis«.

Bortset fra denne brandenburgske reference har de unge musikere i år 2017 ikke den samme forbindelse til de gamle danske musikpionerer.

Den nye generation har wi-fi og adgang til en større verden af inspirationskilder.

Sort Sol vandt Danish Music Awards’ ’Ærespris’, og i den anledning fortolkede sangerinderne Katinka, Mette Lindberg og Medina nogle af punkpionerernes største klassikere.

Men det var også den eneste bemærkelsesværdige tilstedeværelse af kvindelige musikere til prisfesten.

For i år var der nul kvinder, der vandt priser.

I Danmark er det de hurtige og rappende mandlige artister, der dominerer streamingtjenesterne.

Dem, der har øre for, hvad der rører sig internationalt. Selv om vi aldrig har haft en mere mangfoldig musik, så omfatter mangfoldigheden endnu ikke kvinder.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden