0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Loco for latino: De fem mest spillede YouTube-sange i verden er alle latinpopsange

På YouTube kan sangere som Justin Bieber, Billie Eilish og Stromzy godt pakke sammen. Der er det nemlig latinamerikanske sange med tilhørerende musikvideo, som er de mest sete globalt – og det for tredje år i træk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ricardo Arduengo/Ritzau Scanpix
Foto: Ricardo Arduengo/Ritzau Scanpix

Sangeren Daddy Yankee fra Puerto Rico er manden bag den mest sete musikvideo på Youtube i verden

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verden går amok i latinpop.

Daddy Yankees sang ’Con Calma’ med tilhørende musikvideo er verdens mest sete musikvideo på YouTube i 2019.

Den spanske sangerinde Rosalía snupper en andenplads på listen over verdens mest sete musikvideoer med ’Con Altura’.

På tredjepladsen findes ’Secreto’ sunget af Anuel AA og Karol G.

På en fjerdeplads ligger ’China’ af Anuel AA, Daddy Yankee og Karol G, og sangen ’No Me Concoce’, sunget af Jhay Cortez, J Balvin og Bad Bunny, får femtepladsen.

Det skriver BBC.

Latino gange tre

Det er tredje år i træk, at en latinsang topper listerne over de mest hørte i verden.

Siden 2017, hvor Luis Fonsi og Daddy Yankee udgav verdens mest sete video med tophittet ’Despacito’, som på nuværende tidspunkt er set over 6,5 milliarder gange, har latinsangere ligget højt på toplisterne.

Den amerikanske sanger Justin Bieber var senere med på ’Despacito’ og lavede en ny musikvideo.

I 2018 var det Nio García, der fik sat sig på førstepladsen for årets mest sete video med sangen ’Te Boté’.

Den latinamerikanske musikbranche er den hurtigst voksende i verden. Indtægterne for den latinamerikanske musikbranche steg sidste år med 16,8 procent.

Afo Verde, formand for Sony Music Latin Iberia, udtalte tidligere på året:

»Der har uden tvivl altid været et stort musikforbrug i Brasilien – det er et land, der virkelig har musik i hjertet«.

Andre præferencer i England

Den britiske rapper Stormzy snupper førstepladsen for den mest spillede musikvideo i England i år.

Det gør han med sangen ’Vossi Bop’ og den tilhørende musikvideo.

Sam Smith og Normani ligger på andenpladsen med sangen ’Dancing With A Stranger’.

17-årige Billie Eilish får en tredjeplads for sangen ’Bad Guy’.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts