0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Musikalsk legende døde med corona i foråret. Nyt album bringer ham tilbage

Det er en fornøjelse at høre Lee Konitz i storform fra dengang, han i 1990’erne modtog en stor dansk jazzpris.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto.: Martin Lehmann

Lee Konitz fotograferet, da han i 2018 spillede i Jazzhus Montmartre i København.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han var en af de jazzmusikere, der gik bort i begyndelsen af pandemien. På grund af coronarelateret sygdom. Saxofonisten Lee Konitz var en af de helt store amerikanske jazzmusikere, der – selv om hans instrument var altsaxofonen – ikkegik den lige Charlie Parker-bebop-vej med ophedet tonefræs gennem indviklede akkorder, men lænede sig i en mere cool, melodisk retning.

Han prøvede ganske vist lidt af hvert. Fra dixieland til klassisk impressionisme. Han var en nysgerrig musiker med mange berøringsflader, og Lee Konitz’ berøring med Danmark og Skandinavien som sådan begyndte tidligt og kom til at omfatte både koncerter og indspilninger. Så det var ikke så underligt, han i begyndelsen af 1990’erne stod på scenen i Falkoner Centret som den blot tredje modtager af Danmarks store jazzpris i det årti, Jazzpar-prisen.

Prisen findes ikke længere. Den var stor i 1990’erne, men blev indstillet i 2004. Lee Konitz, der døde i april i en alder af 92 år, findes heller ikke længere. Men så meget desto dejligere er det, at man nu kan nyde denne nye, smukt remasterede udgivelse lavet i forbindelse med hans Jazzpar-koncert i marts 1992 – live og i studiet – hvor Konitz med en nonet sammensat og ledet af hans danske saxofonkollega Jens Søndergård folder sit på en gang kølige og hjertevarmende melodiske talent ud.

Det er ikke tilfældigt, at Konitz i 1992 blev præsenteret med en til lejligheden sammensat gruppe på lige netop ni musikere.

Konitz var en levende legende. Først og fremmest, fordi han i 1949-1950 var en del af Miles Davis’ berømte nonet, der kan høres på albummet ’Birth of the Cool’, og i introen til et nummer som ’Leewise’ – komponeret og arrangeret med stilsikkert historisk blik af saxofonisten Fredrik Lundin – er det fuldstændig som at blive transporteret tilbage til slutningen af 1940’erne og et af musikhistoriens mest epokegørende compilation-album, hvor den dengang kun 22-årige Konitz spillede en vigtig rolle med den personlige tone, han fandt forbløffende tidligt.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter