0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Han blev betragtet som en bitter særling i sin samtid. 100 år senere bliver dansk komponist endelig forstået af disse to

I dag kan vi være lykkelige for, at Rued Langgaard insisterede på sin originale klangkunst i 1920’erne. Dengang var der ikke plads til bizar, religiøs kunst som hans 2. sonate for violin og klaver, som nu fortolkes af duo på nyt album.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Caroline Bittencourt
Foto: Caroline Bittencourt

Duoen med Gunvor Sihm og Berit Johansen Tange er eksperter i Langgaards musik, og i hænderne på de to lyder det, som om Langgaard vidste præcis, hvad han ville.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For nøjagtig 100 år siden færdiggjorde Rued Langgaard sin 2. sonate for violin og klaver. Musikken er lige så speciel som titlen, ’Den store mester kommer’, med en helt personlig blanding af smuk og enkel, længselsfuld romantik – og sylespidse afsnit, der river lydbilledet i stykker. Sonaten »faldt så godt som til jorden«, som en anmelder dengang skrev, men blev alligevel med sine fire opførelser bizart nok et af Langgaards mest spillede stykker i hans levetid. Problemet var, ifølge anmelderen og hans kolleger, at han ikke havde fundet sig selv, og hvordan skulle publikum så kunne forstå ham?

Duoen med Gunvor Sihm og Berit Johansen Tange er eksperter i Langgaards musik, og i hænderne på de to lyder det, som om Langgaard vidste præcis, hvad han ville. Men at han temmelig sikkert også var meget alene med sine originale ideer.

Gunvor Sihm har tidligere indspillet alle Langgaards otte strygekvartetter, mens Berit Johansen Tange har taget sig af mandens musik for klaver. Nu har de så sammen udsendt tredje og sidste album med Langgaards samlede værker for violin og klaver, og det er som de to første i serien både interessant og velklingende musik.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere