0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bowie spøger i kulissen på den mystiske popstjernes nye album

På sit sjette album, ’Daddy’s Home’, sætter St. Vincent sig selv ind i en sprød og teatralsk 70’er-utopi. Tættere har vi aldrig været på den amerikanske musiker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Zackery Michael
Foto: Zackery Michael

St. Vincent har altid dyrket hamskiftet, maskespillet og det kamæleonagtige.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På coveret til St. Vincents sjette album, ’Daddy’s Home’, ser man hende, Annie Clark, som hun rigtigt hedder, sidde med hvid pels og sort makeup, mens hun kigger femme fatale-agtigt ind i kameraet. Lidt farlig, lidt flirtende og i hvert fald nok ironisk. Sådan er man ikke vant til at se hende – det ligner vel mere noget, Lana Del Rey ville lave – selv om St. Vincent på den anden side også har for vane at dyrke hamskiftet, maskespillet og det kamæleonagtige ved den popstjerne, hun aldrig for alvor er blevet.

I 2012 lavede hun et godt og anmelderrost – St. Vincent er en kritikerdarling – album sammen med David Byrne, der sagde, at han ikke anede, hvem St. Vincent er, selv om de havde turneret sammen i et år. Og sådan kan man også have det med hende som lytter. For nogle er det hemmelighedsfulde stimulerende og fascinerende, mens det for andre kan virke køligt, kalkuleret og lukket. »To tell the truth I lie«, synger hun på det nye albums bedste nummer, ’The Melting Of The Sun’.

Og dette fokus på mennesket i kød og blod bag musikken kunne jo også være helt lige meget, hvis ikke St. Vincent denne gang havde lavet et album, der mere direkte end tidligere flirter med selvbiografien. Noget personligt skal vises frem.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere