0

Anmeldelse fra arkivet: Beatles’ nye LP 'Revolver' affyrer fjorten pletskud

Hvad man skal kalde Beatles nye plade, er anmelder Ole John meget i tvivl om i 1966.

AP /AP
Anmeldelser, cd-beat
Anmeldelser, cd-beat

Om det stadig kan kaldes popmusik, det Beatles leverer på deres nye LP, 'Revolver', ved jeg faktisk ikke. Jeg ved heller ikke, om idolerne Paul, John, Ringo eller George er klogere end disciplene Peter, Johannes, Lukas og Markus, men jeg vil i hvert fald have lov at påstå, at de fire Liverpool-drenge igen beviser, at de er brand-hamrende geniale. Men det kan man vist også sagtens tillade sig at påstå, efter at komponisten Per Nørgård har blåstemplet McCartneys musik, og Politikens litteraturanmelder Niels Barfoed har anerkendt Lennons Lyrik.

'Revolver' er en kæmpe overraskelse, og med den udvider The Beatles igen grænserne for popmusikken. Pladen indeholder, som rygterne for længe siden har fortalt, Beatles med jazzgruppe, Beatles med indisk ”sound” og Beatles med elektronmusik. Disse ting bruges dog kun som sideeffekt. Det er stadig den (vel)lyd og den atmosfære, som altid har kendetegnet gruppen, der præger samtlige numre.

Nu er det til gengæld ikke mere nogen ligetil sag at trænge ind i deres musik, der skal flere gennemspilninger af pladen til, før lunten tænder. Deres melodier og arrangementer er ikke lavet sådan, at man bare snupper dem med i farten. Beatles kræver mere og mere af sine tilhørere, og der må gøres et godt stykke hørearbejde, før de gi’r noget fra sig. Men de blander også tingene lidt og farer frem med lempe, sådan at de stadig kan holde kontakt med det store publikum, de er vokset op sammen med (eller som er vokset op sammen med dem).