0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rastløse sange forener vokaljazz med folkemusikkens varme intimitet

Jazzsanger og sangskriver Mette Juuls formfuldendte album har bidrag fra den amerikanske trompetist Ambrose Akinmusire.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr-foto: Robin Skjolborg
Foto: Pr-foto: Robin Skjolborg

Skrøbelig. Mest interessant er det, når Mette Juul bevæger sig ind i et mere skrøbeligt rum, hvor hendes egne tekster kommer i centrum. Tematisk kredser hun om storbyer og sommerfugle.

Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-jazz
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da sangerinden Norah Jonas udgav millionsællerten ’Come Away With Me’ i 2002 på det navnkundige jazzselskab Blue Note, kunne man tro, at det ville skabe efterdønninger herhjemme og sætte sit præg på vokaljazzen. Imidlertid har der været forbløffende få jazzsangerinder, der har bundet an med den særlige sammensmeltning af akustisk baseret singer-songwriter-pop og underspillet vokaljazz, som Jones mestrer til perfektion.

Jazzsangeren og sangskriveren Mette Juul har dog stille og roligt skrevet sig ind i denne vellydende niche. Startende med albummet ’Coming in from the Dark’ har hun kombineret en akustisk intimitet med jazzens standards.

Nu springer hun så for alvor ud som sangskriver med en udgivelse, der passende bærer titlen ’There is a Song’. Her bliver også plads til to af sangskrivningens sande mestre, canadiske Leonard Cohen og brasilianske Antonio Carlos Jobim. Førstnævntes ’Land of Plenty’ forvandles til en midnatsblå jazzballade, mens Jobims ’Double Window’ får en let funky overhaling, som krydres med virtuose fraseringer.

Mest interessant er det, når Juul bevæger sig ind i et mere skrøbeligt rum, hvor hendes egne tekster kommer i centrum. Tematisk kredser hun om storbyer og sommerfugle. ’Berlin is Calling’ og ’In a Paris Night’ er fine stemningsbilleder og samtidig udtryk for en rastløs længsel, der kan bevæge sig i flere retninger. Som hun synger i en anden storbysang, ’Baltimore’: »No matter if it’s Baltimore/ Dubai, Paris or Bejiing/ travelling is enjoyable/ let’s keep on moving«.

På de to sommerfuglesange, ’Aurora Butterfly’ og ’Northern Butterfly’, bliver længslen inkarneret i de omflakkende sommerfugle, men samtidig siger jeget i sidstnævnte sang farvel til sommerfuglene for i stedet at slå ned sig og skabe et hjem. En fortælling udspiller sig således fra åbningsnummerets rejselyst på ’Baltimore’ til den afklarede afsked med vagabondlivet på ’Northern Butterfly’.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter