0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvordan vil De have Deres Bach?

Nye Bach-cd'er byder på dybt forskellige fortolkere - og på vildt god lyd!

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hun er alene på scenen. Og selv om det ikke er nogen koncertoptagelse, er lyden og den tekniske produktion så fabelagtigt god, at man føler, hun spiller musikken live.

Man mærker rummet. Meget tydeligt, endda – og man fornemmer klart violinistens koncentration og fokus på grund af hendes åndedrag, der høres svagt.

At musikken er vanskelig at spille, kan man til gengæld ikke høre. I dén grad ikke, faktisk. Isabelle Faust er så overlegen på sin Stradivarius, at hendes livtag med Bachs soloværker lyder næsten for cool.

Selv om violinisten ofte har ikke færre end fire stemmer, hun skal spille med sin bue på en gang – eller i det mindste få det til at lyde, som om hun spiller – så får hun hele tiden musikken gjort superklar. Først da musikken er forbi, overvejer jeg, om Faust alligevel er fræset gennem Bachs noder, så resultatet blev en tand for effektivt.

Men her snakker vi virkelig luksusproblemer!

Bach på power-violin
Det er Isabelle Fausts aldrig svigtende balance, hendes overbevisende styrke og præcise intonation, der præger fortolkningerne.

Også hendes svage, som regel helt fraværende vibrato smider denne cd op i toppen af bunken sammen med nye indspilninger af Bachs soloværker for violin. I øvrigt flere af dem lavet af kvinder som den muskuløst spillende russiske Viktoria Mullova og Fausts tyske landsmand den brillante unge Julia Fischer.

Isabelle Faust matcher Mullovas power i sit spil. Tyskerens fortolkning af Bachs store, berømte chaconne fra partitaen i d-mol er frygtindgydende i sit stærke udlæg.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere