0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fire fra Copenhagen Jazz: Amokløb, musikalsk trance og sejt swing

Dagens fire anmeldelser fra Copenhagen Jazz.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Power. Ambrose Akinmusires musik fremstod mere imponerende end fantasifuld og bevægende.

Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der skal ikke herske tvivl om, at den 33-årige trompetist Ambrose Akinmusire har stor formåen som instrumentalist. Det gælder i øvrigt hele den kvartet af yngre musikere, han havde med sig fra Staterne. Trommeslageren Justin Brown med en hårpragt tæt på Thomas Buttenschøns, bassisten Harish Raghavan med de indiske aner og den spinkle hvide pianist Sam Harris.

Alligevel er jeg i syv sind efter Akinmusires festivaloptræden. For nok var der undervejs i koncerten flere glimt af originalitet i hans frække håndtering af trompeten. Der var imponerende tekniske detaljer i kvartettens sammenspil, og Sam Harris var et stærkt bekendtskab som solist ved flyglet.

Jeg troede ellers, at jeg var en garvet lytter. Men den overordnede oplevelse og følelse efter koncerten er, at musikerne spillede hen over hovedet på mig. Mon det også gælder andre i aftenens publikum?

For én ting er at blive duperet af den karismatiske Justin Browns knaldende rytmeserier ved trommerne. Han fik så sandelig markeret sig. I en sekvens mindede han nærmest om hovedpersonen i den omdiskuterede film ’Whiplash’, der gør trommespil til noget så ensidigt som en sveddryppende sportspræstation.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere