0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I dag skydes jazzfesten igang: Copenhagen Jazz Festival har i fire årtier pumpet liv i den udfordrede jazzgenre

Ved at lukke nye typer musik ind og blive ved med at lade festivalen vokse ud over alle bredder har Copenhagen Jazz Festival holdt jazzen flyvende i 40 år, skriver musikredaktør Thomas Michelsen i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Den cool amerikaner Jazon Moran - her med maske under festivalen i 2015 - er en de mange nyskabende kunstnere, der gennem årene har indtaget Copenhagen Jazz Festival.

Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Copenhagen Jazz Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det nærmer sig noget magisk. Ti dage hver sommer summer København af musik. Udendørs og på cafeer, i koncertsale, i parker og på pladser. Fra centrum og ud i forstæderne spiller jazzen eftermiddag, aften og til langt ud på natten.

Det kan godt være, den danske jazzscene til tider kan synes at lide af en ligefrem desperat mangel på proportionalitet mellem, hvor mange dygtige udøvere, der er, og hvor relativt få mennesker der lytter. Men med mere end en kvart million publikummer ændrer jazzfestivalen hvert år i begyndelsen af juli drastisk på det billede.

Jo flere koncerter, jo flere spillesteder, og jo flere der hører musik, jo bedre. Sådan har festivalen tænkt. Undervejs har jazzpolitiet udstedt bøder for overtrædelse af jazzreglerne og ment, at festivalen havde fået elefantitis. Eksperter har brokket sig over, at græsrodsinitiativet fra 1979, der først i midten af 1980’erne blev en organiseret fond, har åbnet armene og budt alle velkommen. Men er der noget, der kan true den levende musik, er det indespærring – og er der noget, jazzfestivalen ikke har gjort, er det at sætte hegn op.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce