0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klassisk Fransk charme

Ung pianist tryllede forførende med Saint-Saëns’ letløbende virtuoseri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv om en ung makedonsk klaversolist var den eneste deciderede nyhed, var det alt andet end mainstream, der kendetegnede torsdagskoncertens program.

Selv af nationalikonet Carl Nielsen havde man fundet det temmelig oversete korværk ’Søvnen’, et af danskerens mere symbolistisk orienterede værker, og Luigi Cherubinis mørke og reserverede requiem i c-mol er en stor sjældenhed – og i øvrigt en interessant pendant til ’Søvnen’! Begge værker er usædvanlige ved at mangle vokalsolister.

Virtuos forløsning
Simon Trpceski sikrede imidlertid, at det værk, mange nok vil kalde aftenens mest ubetydelige, nemlig Camille Saint-Saëns’ 2. klaverkoncert, også blev det, man vil huske længst. Den ualmindeligt indtagende musiker slog simpelthen hovedet på sømmet med en opførelse, der legende virtuost forløste værkets ærkefranske charme og elegance.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere