0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Italianer var virtuos på sin dramatiske grædekasse

Med den herboende Paolo Russo har vi en fremragende udøver af den tangofarvede bandoneón.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bandoneónen er et instrument, som først og fremmest forbindes med den argentinske tango og latinsk musikkultur.

Væsentlige nulevende udøvere er eksempelvis den argentinske mester Dino Saluzzi og italieneren Daniele di Bonaventura. Som sådan er den et eksotisk instrument i en dansk sammenhæng.

Ikke desto mindre har vi pianisten Paolo Russo, der er af italiensk herkomst, men bosat i Danmark og uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium i København.

Russo begyndte for et tiår siden at udforske den lille ’grædekasse’ med den unikke, vemodige lyd. Og man kan i dag konstatere, at Russo har udviklet sig til en virtuos på dette udtryksfulde instrument, ja, i så høj grad, at hans oprindelige status som pianist nu synes sekundær.

Savner en kerne af ro
Ved den lidt ujævne koncert i et propfyldt Jazzhus Montmartre diverterede Russo med et dramatisk spil, der inden for et øjeblik kunne skifte fra temperamentsfuld rusken til stille hvisken og tilbage igen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere