0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sangkor fejrer jul med gamle Bach

Sokkelund Sangkor havde for forandringens skyld skiftet Händels ’Messias’ ud med ’Juleoratoriet’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Klasse. Der var stil over Sokkelund Sangkor. Her med altsolisten Kristina Wahlin og dirigent Morten Schuldt-Jensen.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bachs 'Juleoratorium' er lidt vanskeligere at have med at gøre end Händels 'Messias'.

Det er sat sammen af hele seks kantater, som egentlig hører til på forskellige kirkedage i juletiden, og at opføre dem alle kræver to koncerter.

Derfor skal der forkortes og vælges ud. Noderne er ikke lettere at synge i forhold til 'Messias', og endelig går man glip af det 'Halleluja'-kor, som er den store juleåbenbaring for så mange klassiske sæsonkoncertgængere i december.

Dygtige instrumentalister
Alligevel havde Sokkelund Sangkor med det gammeldags underspillede navn lagt ’Messias’-noderne til side og for variationens skyld taget Bachs frem.

De tre første kantater plus den sidste fordelt på to koncerthalvdele gav et tidsmæssigt passende forløb til en julekoncert, der med koncertintroduktion en time inden alligevel gav en fyldig aften.

LÆS OGSÅ

Ikke mindst var det en fornøjelse at opleve den lille gruppe dygtige instrumentalister fra Leipzig, der med en blanding af historisk traversfløjte i træ og strygere med - i al fald for nogles vedkommende - moderne buer spillede Bach, så musikken sad lige i skabet.

Musikerne spillede stående, når de enkeltvis skulle ledsage en sangsolist, og deres samlede indsats løftede sig et niveau over de ad hoc-ensembler, vi er vant til at høre ved danske julekorkoncerter.

Forandring fryder
Morten Schuldt-Jensen er en god dirigent i barokrepertoiret, og hans tag på Bach var sprødt, flot og let. Også selv om det blev endda meget båret i fraseringen og i høj grad var hængt op på et-slaget.

Det indledende kor, 'Jauchzet, frohlokket', gav genlyd med gnistrende trompeter i kirkerummets dejlige akustik. Så kan man diskutere, om det var en god idé at tage begyndelsen af samme kor og klistre i enden på den sidste kantate. Jeg havde ikke valgt at gøre det, men Bach overlevede endda.

Solisterne hjalp i den grad til. Især tenoren, hvis væsentligste funktion er at fylde den store, historiefortællende rolle som evangelist ud, var bemærkelsesværdigt erfaren, slank, fokuseret og velfraserende.



Men den unge bas Dominik Köninger og de to kvindelige solister fra Norge og Sverige var også glimrende med en snert af drama hos sopranen.

Koret kunne i sagens natur ikke Bachs kantater på rygraden i samme grad, som de kan den 'Messias', de har triumferet med år efter år, men bortset fra lidt usikkerheder hist og her var deres indsats alle pengene værd, og forandring fryder som bekendt. Selv i så traditionsbundet en tid som julen.

Fra næste år gælder det dog igen 'Messias', når Sokkelund Sangkor synger julen ind i Garnisons Kirke, oplyste koncertprogrammet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu