0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Messias viste tænder i weekenden

DR og Mogens Dahl har samme mål med deres decemberritualer. Men DR har det svært i konkurrencen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ivan Riordan Boll
Foto: Ivan Riordan Boll

Fyrigt. Der var blus på lørdagens opførelse af 'Messias' i Holmens Kirke med Mogens Dahl på dirigentpodiet og, her, den svenske altsanger Janna Vettergren i front.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ilden knitrer sagte i strygerne og lyser ud af øjnene på den svenske altsanger Janna Vettergren, da det engelske ord ’fire’ hvislende, men alligevel distinkt, siver ud mellem hendes tænder. Scenen er Holmens Kirke og dirigenten Mogens Dahls 2016-udgave af Händels oratorium ’Messias’. Og det lille glimt beskriver meget godt opførelsen lørdag aften. Alt er dramatisk, men alligevel diskret.

Både Mogens Dahl og DR brugte en god del af weekenden på at tilfredsstille det Messias-hungrende publikum i København. Begge institutioner – ja, sådan en er han vel blevet, Mogens Dahl, som koncertsalsejer og traditionsforvalter – har tidligere år eksperimenteret voldsomt. DR har aldrig rigtig haft held med projektet, uanset hvilket orkester eller hvilken version af noderne de har forsøgt sig med. Mens Mogens Dahl har gjort det godt med alt fra barokspecialister til romantiske strygekvartetter som ensemble.

Nu ser det ud til, at de begge er landet med intime fortolkninger og idealer om slank orkesterklang og diskrete virkemidler – og sangsolister, der lægger vægten på at gøre bibelteksterne levende.

Det er dog kun på papiret, årets to versioner lignede hinanden. Mens Mogens Dahl i ren luksus for andet år i træk havde musikere fra det engelske periodeorkester Orchestra of the Age of Enlightment, eller Oplysningstidens orkester om man vil, trak DR et udsnit af husets symfoniorkester ind på scenen som barokorkester. Og selv om de hver især er gode musikere, så skal der alligevel mere til for at skifte klangideal og fyre op under barokmotoren med simple effekter. Det lød bestemt hæderligt, men tit for langsomt til at holde energiniveauet oppe.

De problemer havde de ikke i Holmens Kirke. Både kor og orkester sang og spillede med lyst og temperament med en intensitet, der i sig selv kunne bære de to timers bibeldrama.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter